Chareire – Saint-Genès-Champespe, 23 km, 325↑, 496↓ Δ 1200m

26 juli 2021 - Saint-Genès-Champespe, Frankrijk

Na een slechte nacht in een veel te warme kamer (hoe dat kan snappen we niet) zitten we om 8.30 aan een Frans ontbijtje met vers stokbrood. We maken een praatje met een paar Franse wandeldames.

Tegen negenen vertrekken we. Het is fris en het heeft geregend maar het asfalt droogt alweer aardig op. We steken een paar kilometer af naar Picherande, om niet weer te veel kilometers te maken.

Na Picherande lopen we door een langgerekt dal. Het heuvelt heel licht en de zandweg loopt lekker. We schieten lekker op en halen de dames uit het hotel in. Wanneer we onze stoeltjes uitgeklapt hebben voor een eerste pauze, halen zij ons weer in. Gadegeslagen door waakzame koeien volgt een fotosessie-met-stoeltjes.

Het wordt zonniger en in de verte zien we de bergen waar we gisteren in de wolken overheen liepen. Ze zien er indrukwekkend uit en dat waren ze ook.

Verder gaat het, door groene veenweiden en langs een heuse waterval. Een flinke streep asfalt met weinig maar wel hardrijdend verkeer brengt ons naar het Lac Chavet. Dat is een prima picknickplek en we zien er veel andere wandelaars-met-rugzak, zowel de GR4 als de GR30 lopen hier.

We heuvelen terug naar het westen, het dal waar we vanochtend liepen zien we nu rechts onder ons liggen. Meer weiden volgen, met af en toe een stukje bos. Minder modder vandaag; een dagje droge voeten is ook wel eens fijn. Pjotr blijft veel last houden van zijn voetzolen.

Rond 5 uur bereiken we onze etappeplaats: een piepklein dorpje met een schattig municipalletje (dorpscamping) waar we voor € 4,90 in het sappige gras mogen staan en alle douches voor onszelf hebben. We eten er in Hotel du Midi, dat meteen het dorpswinkeltje bestiert. Vegetarisch eten is hier nog niet doorgedrongen, als ik daarom vraag volgt meestal een (prima) omelet.

Het koelt flink af en we kruipen vroeg in onze slaapzak. Als de buurman uitgeklust is wordt het heerlijk stil.

Les 8:  23 km is een prettige afstand!