Murol – Fohet, 24,8 km, 776 ↑, 755↓, Δ913m

31 juli 2021 - Fohet, Frankrijk

Na een rustige nacht aan de ruisende rivier staan we vroeg op. Tot onze verbazing is de tent nauwelijks nat. We eten muesli-met-melkpoeder die we nog van huis meegenomen hebben als ontbijt. In Murol vullen we dat ontbijt aan met koffie en iets lekkers bij een drukbezochte vroeg open bakker. Voor onderweg pikken we er ook nog brood, fruit en koekjes op.

We klimmen Murol uit via het indrukwekkende kasteel. Het blijft flink heuvelen vandaag, we gaan letterlijk door diepe dalen gevolgd door pittige heuvelruggen. Op één zo’n top, in Saint-Nectaire, bewonderen we het prachtige kerkje-met-uitzicht en snoepen we van kersen en koek. Ik kan het niet laten er een stuk Saint-Nectaire (kaas) te kopen.

De uitzichten zijn prachtig: de burcht van Murol doemt op de meest onverwachte plekken op en in de verte glanst de Puy de Sancy. Tijdens de lunch ergens op de verlaten flanken van de Puy d’Olloix begint het te regenen en voor het eerst sinds de Puy de Sancy trekken we de regenpakken aan. Het blijft wat doordruppelen en het koelt flink af.

Via een steile afdaling en een flinke klim kruisen we de groene en druipende Gorges de la Monne. Door groene velden bespikkeld met witte schapen en even grote keien gaat het verder, we pauzeren nog even bij een heus hunebed. De laatste kilometers over asfalt naar Fohet voelen lang, mede omdat Pjotr’s voeten weer opspelen.

In Fohet worden we gastvrij ontvangen door mw. Serre, ons chambre d’hôtes adres. Na een warme douche kruipen we in bed om verder op te warmen. Eigenlijk kookt mw. Serre niet meer voor gasten, maar vooruit, voor deze keer wel voor ons. We eten verrassend lekker: warme toast met geitenkaas, omelet, macaroni met room en gruyère en  zelfgemaakte Saint-Nectaire (diploma’s hangen aan de wand!), helemaal goed.

We besluiten dat we voor nu genoeg gewandeld hebben en regelen ’s avonds accommodatie in Lyon. Verrassend, zo’n citytrip, hadden we niet gepland maar is gezien de matige weersverwachting een prima alternatief.

Les 9: in Frankrijk is het niet nodig kilo’s noodrantsoen mee te slepen, zoals de vandaag verorberde muesli en het pond pinda’s dat we opeten noch weggooien.