Fietsen met kinderen: Rome-Nijmegen 2005

30 maart 2022 - Malden, Nederland

In 2005 fietsen we in 3 maanden van Rome via Bari-Dubrovnik naar Nijmegen. De kinderen waren toen 9 (Otto) en 11 (Tim) jaar oud. De oorspronkelijke website is uit de lucht maar nog wel te bekijken via een internetarchief . Ik heb 'm hier herbouwd zonder aanpassingen te doen.

Tip: als je op het tabje 'Fietsen met kinderen: Rome-Nijmegen 2005' klikt zie je daaronder de links naar onze verslagen over onze oefenvoetreis door de Auvergne in 2021 en onze wandelreis Richting Rome in 2022.

Waarom een fietstocht met kinderen?

Het idee om een keer een lange fietstocht met de kinderen te maken hebben we al vanaf het moment dat ze geboren zijn. We willen ze laten ervaren hoe sterk ze zijn en hoe het is om in moeilijke situaties dóór te bijten en er sterker uit te komen. We willen hen leren om als team te opereren, van het opbreken van de tent in de ochtend t/m de afwas 's avonds. En we willen de kans creëren om lang samen te genieten van de natuur en cultuur waar we door en langs reizen.

De voorbereiding

Twee jaar geleden zijn we begonnen met het concreet maken van het plan om te gaan fietsen met de kinderen: onder andere door op het werk tijd te sparen en door regelmatig met de jongens te gaan fietsen om te kijken wat wel/niet mogelijk zou zijn. Nu is het beste moment om de reis te ondernemen: ze zijn sterk genoeg om de fysieke uitdaging aan te kunnen en ze kunnen de schooltijd missen zonder een enorme achterstand op te lopen. De school ("De Buut") was enthousiast over ons idee en wilde graag haar medewerking verlenen, vooral ook omdat de jongens makkelijk leren en dus geen achterstand oplopen. Bovendien kunnen we de fietsreis combineren met een ander idee: oriëntatie op het opstarten van een agritourismo in Italië of Kroatië.

Ons verzoek aan de leerplichtambtenaar om vrijstelling van de leerplicht van de meivakantie tot de zomervakantie werd gedeeltelijk gehonoreerd: de jongens krijgen 7 weken vrijstelling. Dat betekent dat ze ná de meivakantie nog 2 weken naar school gaan, én dat we onze oorspronkelijke plan om helemaal fietsend thuis te komen niet halen. Omdat het erg moeilijk is om vrijstelling te krijgen zijn we al lang blij met de verkregen 7 weken en hebben we de reisplannen daarop blijmoedig aangepast. Samen met de 6 weken schoolvakantie hebben we nu precies 3 maanden reistijd. Op het yahoo-forum langdurig-reizen-met-kinderen kun je lezen hoe ingewikkeld het is toestemming te krijgen je kinderen een tijdje van school te houden en hoe ouders dit oplossen.

We zijn bij het bepalen van de route meer uitgegaan van een aantal criteria waaraan de reis moest voldoen dan aan een plek waar we persé heen wilden. Die criteria waren:
- zó lang van huis zijn dat je er ook echt los van raakt
- de kinderen lopen geen (onoverkomelijke) achterstand op op school
- een substantiële afstand fietsen, dat is 3000 km geworden
- een mooie en zo veilig mogelijke route reizen
- veel afwisseling van routeplaatsen, qua cultuur en natuur
- zo veel mogelijk kamperen.

Een belangrijk besluit was om 'naar huis' te fietsen. Pjotr en Petra hebben ooit eerder een lange rondreis door Europa gefietst, en de laatste dagen 'naar huis', in een steeds bekendere omgeving na zo'n lange afwezigheid, waren een feest. Fietsend thuiskomen is daarnaast ook heel wat glorieuzer dan verkreukeld uit een vliegtuig komen! Ook lost het heel wat praktische problemen op: we hoeven niet van tevoren een terugreis te regelen waarvan we niet weten of we er gebruik van kunnen maken. We kunnen nu in Duitsland of wie weet al eerder op de trein stappen als het mooi geweest is. Of juist, als we sneller zijn dan we nu inschatten, helemaal fietsend thuiskomen. De route is er interessant genoeg voor.

De route hebben we al puzzelend samengesteld. Het oorspronkelijk plan om naar (of vanaf) Sicilië te fietsen sneuvelde omdat we geen haalbare afwisselende route konden vinden.
Enthousiaste vakantieverhalen van Jolanda brengen Kroatië in beeld. We blijken heel goedkoop van Nijmegen naar Rome te kunnen vliegen. De Amalfikust is fietsbaar, het gebied ten westen van Napels is heel spannend om te kamperen. Hé, kijk er gaat een boot van Losinj naar Venetië! Door de Po-vlakte loopt een rustige goedbeschreven fietsroute, en die sluit bij Sabbioneta aan op de route van Benjaminse. Kunnen we dan vanaf Basel de Rijn volgen? Ja, die route is helemaal tot Rotterdam beschreven, en daar kun je overal de trein pakken tot Kleve om vervolgens fietsend thuis te komen. Steeds meer stukjes van de puzzel komen tevoorschijn en vormen langzaam maar zeker het plan. Voor stukjes route die niet goed aanvoelen zoeken we alternatieven. Nieuwe informatie (op Kroatische ferry-catamarans mogen vaak geen fietsen mee) leidt tot gedwongen aanpassingen én nieuwe mogelijkheden. Als de route ons net zo veel plezier brengt als deze voorbereiding krijgen we een geweldige tijd!

En als we na een week fietsen besluiten dat alles heel anders gaat dan we gepland hadden gooien we de hele route net zo makkelijk om en is dat ook OK.