Les Faux - Les 4 Chemins 30,3 km 717m klimmen, 675m dalen

6 augustus 2023 - Saint-Alban-sur-Limagnole, Frankrijk

Het eten was erg lekker. Pjotr's hoofdgerecht was varkensvlees met rijst zonder een spoortje groenten, het mijn rijst met groenten zonder een spoortje eiwitten, dus qua voedingswaarde moet de kok even terug in de schoolbanken.

Om 8 uur vertrekken  we, het is dan 8 graden. Voor het eerst trek ik mijn hoody aan tijdens het lopen.

Het landschap lijkt op dat van gisteren: lange landwegen door weids golvend landschap, voortdurend stijgend en dalend over landwegen met soms een stukje naaldbos. Ik blijf enorm genieten  van de uitzichten, de steeds veranderende wolkenlucht en het onbezorgde lopen. Koffiepauze na een km of 7 in St. Alban, in het dorpscafé. Het lijkt erop dat we aan de (versleten) stamtafel van wat locals zijn gaan zitten, maar we begrijpen niet altijd wat Fransen bedoelen. De koffie is matig en de thee vies, dat is zeldzaam. We klimmen St. Alban weer uit en pauzeren na weer een km of 7 in Les Estrets. De afdaling daarheen loopt via een zwaar geërodeerd pad: het graniet is verguisd en water heeft een diepe geul uitgespoeld, hier pakken we de wandelstokken er weer bij. De klim uit het dorp verloopt hetzelfde, tijd om de EU in te schakelen.

In Les Estrets klinkt gitaarmuziek uit de gite waar we pauzeren. Die houdt op als we omeletten bestellen: de gitarist verdwijnt naar het aanrecht. De Canadezen die aansluiten bij de picknicktafel waar we aan zitten, vinden de gitaar en spelen wat riedeltjes, een muzikale prélunch dus.

Weer 7 km en een klim + afdaling verder zijn we in Aumont Aubrac voor de 'echte' lunch, die houden we wat kleiner na die omeletten. We eten binnen, met warme hoodies aan. Volgens het weerbericht is het 16 graden, de gevoelstemperatuur is door de wind echter flink lager.

Het is druk op de route vandaag, we halen heel wat mensen in. De leeftijd varieert van 3 tot 93 en iedereen groet elkaar, we lopen de hele dag in een Bonjour zingend koor en zingen vrolijk mee.

Rond half 5 komen we 'thuis' in Le 4 Chemins, waar we 2 weken geleden vertrokken. We vertellen over onze avonturen, douchen, en verzamelen de was, die hier in de machine en de droger kan zodat we niet stinkend verder hoeven. We ontmoeten Sylvie, die ook naast ons zat bij het eten in Le Puy, en de eerste 2 Nederlanders, vader en dochter. Leuk om te kletsen en straks samen te eten. De kachel brandt hier, dat is geen overbodige luxe.

En zo zit onze wandeltocht er voor dit jaar op. De Camino hier is heel goed bevallen, prachtige omgeving en voorzieningen die echt op maat van de wandelaar zijn en ook nog voor heel schappelijke prijzen. Dat zorgde ervoor dat we, ondanks de pittige pech die Pjotr achtervolgde, heel relaxt hebben kunnen lopen.

Morgen reizen we naar Dijon, waar we 3 nachten een luxe b&b hebben geboekt. Daar ga ik niet meer over bloggen.

We denken al na over de volgende tocht: misschien Genève - Le Puy? Of de Franciscusroute in Italië? De Camino del Norte? De John Muir trail in de VS? Keus genoeg, 'we zien wel' wat het volgende avontuur wordt.

1. Nico Berghuis:
    6 augustus 2023
    Einde van de mooie oefening, dankjewel P&P voor het mogen meelezen met jullie tocht. Veel plezier nog in Dijon en ben benieuwd naar de volgende plannen en avonturen.
  2. Marlies van den Munckhof:
    6 augustus 2023
    Dank jullie wel weer voor ‘t delen van jullie verhalen!, geniet van jullie ‘toetje’ in Dijon!
    Ik ben benieuwd naar jullie volgende tocht!
    PS: wij hebben afgelopen nacht wél de wekker gezet voor ‘t damesvoetbalelftal 🙃😊
    Met koffie en chocola van 4.00 tot 6.00 uur op de bank 😁
    Gelukkig wonnen ze 👍!
  3. Connie:
    6 augustus 2023
    Mooi verslag weer. Leuk om zo mee te mogen reizen en geniet in Dijon
  4. Lenny Wagemans:
    Dankjewel 🙏🏻mooie dagen samen in Dijon met veel 🌞
    Samen met mijn gezin verblijf ik een paar weken in Ruoms nu, gelukkig ook met veel 🌞
  5. Mariël:
    6 augustus 2023
    Met plezier heb ik jullie iedere dag 'gevolgd'.
    Bedankt voor jullie verhalen en beelden!
  6. Atie Monni:
    6 augustus 2023
    Zeker weer leuk om jullie te volgen via de blog!. Nog een fijn verblijf in Dijon en groetjes van ons🙂
  7. Jacqueline:
    6 augustus 2023
    T was weer hartstikke leuk om jullie te volgen. Weer inspirerend! En ook die John Muir trail in de VS, ik heb m opgezocht; The John Muir Trail passes through what many backpackers say is the finest mountain scenery in the United States. Geniet nog de komende dagen!
  8. Anne van Tuinen:
    6 augustus 2023
    Dank voor je verslag van jullie tocht. Het was weer heel fijn om even mee te lopen, al is het dan op papier.
  9. Angelien:
    7 augustus 2023
    Was weer genieten! Nog even relaxen, veel plezier!
  10. Inez Schreurs:
    7 augustus 2023
    Ik heb er weer van genoten en verheug me al op jullie volgende wandeltocht
  11. Lida van der Himst:
    7 augustus 2023
    Ik heb weer genoten van jullie verslagjes, foto's en video's!
    Nog fijne dagen en tot de volgende tocht! 🚶🚶🏽‍♀️🥰😃
  12. Jolanda Hoeijmakers:
    8 augustus 2023
    Mooie verhalen weer om te lezen!! Fijne dagen in Dyon en tot snel!!
    Groetjes!!
  13. Stephan:
    12 augustus 2023
    Met wat vertraging, erg leuk om jullie zeer leuk geschreven verhalen te kunnen volgen, dank !