Saint-Genès-Champespe – Egliseneuve-d’Entraigues, 24,7 km 449↑, 512 ↓ Δ 1050m

27 juli 2021 - Égliseneuve-d'Entraigues, Frankrijk

Saint-Genès-Champespe – Egliseneuve-d’Entraigues, 24,7 km 449↑, 512 ↓ Δ 1050m

Heerlijk geslapen vannacht, diep in de slaapzak, want het koelde flink af. Als we om 7 uur wakker worden, is alles verzadigd van dauw, ook onze gisteren bijna droge was. Ik haal vers brood bij Du Midi, en we ontbijten aan een picknicktafel hoog bij het kerkje. Het is halfbewolkt maar voelt niet koud.

Langs eerst een keurig wijkje en dan een autokerkhof verlaten we St. G. Veel bos vandaag, met kilometers routes d’exploitation: kapotgereden modderige paden die voor een desolate sfeer zorgen. We lopen door waterrijk gebied vandaag, met overal stroompjes en meren die op een ingewikkelde manier met elkaar verbonden zijn.

Ondanks de muggen vinden we 2 keer aardige pauzeplekjes, op de zonnigste hangen we de tent uit om te drogen. Ik prik Pjotr’s teenblaar nog een keertje door, dat zorgt voor iets van verlichting.

Even na de lunch laten we de bossen achter ons en komen we in veenweiden terecht, ze zijn hobbelig en modderig en bevolkt met kuddes koeien die ons goed in de gaten houden. De diepe, inktzwarte plassen suggereren dat de plek is voor wie een carrière als veenlijk ambieert. Met moeite houden we de voeten droog.

De laatste kilometers kiezen we voor asfalt: we zijn klaar met de weilanden en de etappe wordt toch weer langer dan begroot. De weilanden langs de weg worden bewoond door puberstiertjes die ons agressief volgen. We zijn blij dat ze zich laten tegenhouden door de weinig robuuste omheiningen van wit lint.

De laatste kilometers vallen ons zwaar. In Egliseneuve-d’Entraigues worden we vriendelijk ontvangen in hotel de la Providence. Terwijl we douchen begint het te regenen, fijn om nu binnen te zijn. Het dagmenu is Mexicaans, lekker!