Serre de Portelas - Puy de Dôme 21 km, 500 m ↑

17 juli 2021 - Puy de Dôme, Frankrijk

Dit wordt onze eerste echte voetreis, na de nodige oefenweekenden op het Pieterpad afgelopen voorjaar. We zijn van plan ruim 2 weken door de Auvergne te trekken via de GR 441 en de GR30. We vertrekken vanaf camping La Serre de Portelas, een door vriendelijke vrijwilligers gerunde naturistencamping ten zuiden van Clermond Ferrand. Zij passen op onze auto terwijl we op pad zijn.

Rond half 12 vertrekken we van de camping, de eerste kilometers over bekende paden. Ons eerste doel is La Cassiere, waar we de GR441 oppikken. Het is grijs en fris weer en we lopen kilometers lang over een smal pad door manshoge kleddernatte struiken. Voor de lunch wring ik mijn sokken uit: ik loop op lichte en allesbehalve waterdichte trailschoenen. Tijdens de lunch klaart het zowaar op en de rest van de dag is het zonnig en een paar welkome graden warmer.

De route volgt prima bewegwijzerde paden door afwisselend landschap: loofbos, naaldbos met af en toe weiden en zicht op de puys om ons heen. We tanken water bij op een kerkhof, we weten dat daar altijd wel een kraantje te vinden is, en aan het eind van de dag bij toiletten aan de voet van de Puy de Dôme. We lopen nog wat verder door om een goed wildkampeerplekje te vinden.

Het is onze eerste wildkampeerervaring, en nog voor we de tent hebben staan worden we ‘betrapt’ door een passerende herder: “camping, c’est interdit ici!” In mijn beste Frans antwoord ik “ce n’est pas camping, c’est un bivouac” (Kamperen is verboden hier! Dit is niet kamperen, het is een bivak). En dat wordt vriendelijk toegestaan.
Les 1: toch nog wat afgelegener plekjes zoeken bij wildkamperen.