Terug naar Duitsland

5 augustus 2005 - Kehl, Duitsland

Neuf-Brisach (Fr) - Kehl (D), 84 km, gem. snelheid 20,5 km per uur.

Na een nacht heerlijk slapen volgt een koude, heldere ochtend. Na ontbijt op een bankje en een praatje met Ans en Wim, die dezelfde route in hetzelfde tempo fietsen en die we dus al eerder zijn tegengekomen, vertrekken we al om 9.20u.

Pjotr rijdt voorop, met de route voor zich op de kaart en in zijn hoofd. We rijden door een aantal villes fleuris, varierend van 1 tot 4 bloemetjes, waarbij de jongens de Franse jury toch regelmatig menen te moeten corrigeren. Meer bloemetjes lijken gepaard te gaan met beroerder wegdek in de dorpjes. Kunheim, 3 bloemetjes, spant de kroon: daar is helemaal geen wegdek meer.

We kopen er appeltjes en jus d´orange, en wéér geen camping gaz, daar moeten we de hele reis al echt naar zoeken, heel vreemd. Na 25 km pauzeren we voor het eerst in weer zo´n slaperig dorpje. Even later zien we in een weiland naast de weg 2 ooievaars, naar later blijkt een soort mascottes van de Elzas. Ze voelen zich erg op hun gemak, zelfs van Otto´s gebel trekken ze zich niets aan.

Na 45 km dorpjes en boerenland bereiken we het fietspad langs het Rijn-Rhonekanaal, dat we 35 km, tot Straatsburg, zullen gaan volgen. We picknicken er op een mooi plekje en in de zon. De zon brandt, maar de lucht is koud, heel vreemd zo in augustus. Met wind in de rug zeilen we vlot verder, onze kruissnelheid is zo´n 25 km per uur zonder dat het moeite kost. We hebben prima asfalt en het is erg mooi langs het kanaal: gevarieerde begroeiing, veel sluisjes, stukjes bos, echt leuk. Al tegen 14.00u bereiken we de voorsteden van Straatsburg, en na een appeltjespauze rijden we heel makkelijk via allemaal vrijliggende fietspaden het centrum in.

We bezoeken tevergeefs 2 fietsenwinkels op zoek naar een broek voor Otto, sip sjokt hij met ons mee. Dan hobbelen we verder het centrum in, en als we de hoek omslaan, staat daar plotseling de kathedraal voor ons met haar enorme erg gotische facade. Erg mooi, en erg aan restauratie toe. Er wordt hard gewerkt aan het schoonmaken van de prachtige glas-in-lood ramen, en daar zijn ze nog wel even mee bezig...

In een onwaarschijnlijk internetcafe, in een patisserie, checken we de site. De hotmail kunnen we niet in. Internetten is erg duur hier, iets van 6 euro per uur! Nog een km of 10 te gaan tot de camping in Kehl. En wat voor kms! Zo goed als de entree tot Straatsburg was, zo beroerd is deze exit: een smalle hotseknotsestoep langs razend verkeer, en dat kms lang. Wel komen we langs een gasdepot waar ze, jawel, nog één gastankje hebben.

De route naar de camping via een flitsende fietsbrug missen we ook nog, dat betekent nog een stuk hobbelen langs druk verkeer, gelukkig wel steeds over fietspad. Aan de andere, Duitse, kant komen we in een mooi park terecht dat naar de camping leidt. Het weer vertrouwen we niet, dus we zetten de tent met luifel op op het tentenveldje waar ook weer veel fietsers staan.

We komen Ans en Wim weer tegen, en de jongens krijgen van hen de Snicker die beloofd was 'als we elkaar nog een keer tegenkomen'. Ze zijn er erg blij mee! We eten weer lekker Duits op de camping, de jongens ieder 2 kindermenus. Prima eten hier, en veeel goedkoper dan in Frankrijk! De jongens kletsen weer een hele tijd met Ans en Wim, ze willen hun verhalen erg graag kwijt. Even begint het te regenen, maar het zet gelukkig niet door