Un jour en France

4 augustus 2005 - Neuf-Brisach, Frankrijk

Huningue (Fr) - Neuf Brisach (Fr), 68 km, gem. snelheid 18,7 km per uur.

Al om 9.30u rijden we weg. Het is helder weer, met een strakblauwe lucht, en fris, 2-t-shirts weer. Na een paar km hobbelen door Huningue bereiken we een prima onverhard fietspad langs het Rijn-Rhonekanaal, dat later overgaat in asfalt. We hebben noordenwind, tégen dus, en zo koud dat het lijkt alsof hij rechtstreeks van de Noordpool komt. We volgen dit kanaal een heel eind, en rijden dan een lang stuk door een nogal eentonig bos.

In een uitgestorven dorpje zijn we nog net op tijd voor de lunchboodschappen. En verder gaat het weer. de route staat hier goed aangegeven, we hoeven niet echt te zoeken. In een dorpje vlak voor de camping lunchen we op een tres fleuri plekje. De omgeving hier lijkt erg veel op Vierlingsbeek en Sambeek: veel mais, wegen met bomen erlangs, weinig verkeer en slaperige danwel comateuze dorpjes. Saai wel, eigenlijk.

Bij Neuf Brisach is het nog aardig zoeken, we zien de camping wel liggen maar hoe komen we daar? Over een afgesloten brug, uiteindelijk. Om 17.00u staat de tent, hebben we gedoucht en zijn de fietsbroeken gewassen (nadeel van fietsbroeken, dat elke dag wassen!), we zijn klaar om het vestingstadje te bekijken, en nogmaals op zoek te gaan naar een broek voor Otto. De broek vinden we niet, wel maken we een aardige en bijzonder educatieve wandeling langs de vestingwerken.

We eten lekkere pizza´s en lasagna, die helaas overschaduwd worden door allerberoerdste koffie. Pjotr heeft hoofdpijn opgelopen in de koude wind, en bij Petra is het eten slecht gevallen, dus met een ernstige behoefte aan rust komen we terug op de camping. De jongens zijn nog niet moe en bedenken het zoveelste spel voordat ze na een paar blz Harry Potter (The Half-blood Prince, simultaan vertaald door de voorlezende Petra) gaan slapen. Pjotr en Petra kruipen dan ook in de tent: het is koud buiten.