Slingerend over de Frans-Duitse grens

7 augustus 2005 - Lauterbourg, Frankrijk

Rustdag Kehl.

Weer een koele dag, gelukkig wel droog. Tijd voor (hopelijk de laatste) was. Petra vergeet een hoop was in de machine te doen en mag die dus alsnog lekker ouderwets op de hand doen. We puzzelen op de laatste stukken route, en krijgen hem kloppend met de laatste overnachting in Xanten en aankomst thuis op 16 augustus.

Aan het eind van de ochtend gaan we Kehl in, een vriendelijk groen stadje met lekker veel winkels. We vinden een prima internetcafe (kost hier in Duitsland nog geen 2 euro per uur!) en weer geen fietsbroek, Otto baalt. We doen veel te veel boodschappen die Petra en Tim naar de camping slepen (de tassen zijn te zwaar voor Otto...) terwijl Pjotr in een internetcafé achterblijft om de site bij te werken.

Petra en de jongens brengen de middag door in het mooie park aan de oever van de Rijn, en bewandelen het bijzonder educatieve ooijbos met Erlebnispfad langs de Rijn waar ze veel leren over ooijbossen en waterbeheer langs de Rijn.

Pjotr komt pas om 19.20u terug op de camping, na een lange middag hard werken in de rook en op een niet zo ergonomische werkplek heeft hij 2 weken achterstand weggewerkt. Volgende keer doet Petra dat toch maar weer zelf.

We koken gnocchi en pannenkoeken, en eten met veel kleren aan, het is koud. De weersvoorspelling is bar: morgen en overmorgen regen en pas daarna langzaam opklarend. Het is wel lekker slapen met die kou, en ´s avonds veel rustiger op de campings!

Kehl (D) - Lauterbourg (Fr), 73 km, gem snelheid 20,4 km per uur.

De dag begint grijs en dreigend, we zijn erg blij als het tijdens het ontbijt opentrekt. Het is wel bar koud, 15 graden als we de tent tegen 10.00u opbreken. We hobbelen Kehl uit en de dijk op, waar het onverharde pad zo hobbelig blijkt dat we al snel voor de weg onderlangs de dijk kiezen, dat schiet beter op met de wind schuin in de rug.

Ons beoogde idyllische pauzeplekje bij een cafeetje aan het water blijkt een chauffeurscafé op een bouwplaats te zijn, en tot Otto´s woede pauzeren we pas in het volgende dorpje, waar ook nog eens geen café of bankje te vinden is.

Nog een paar villes fleuris volgen, en dan rijden we weer strak langs de Rijn. Het betrekt nu ernstig en begint te regenen. We regenen voor het eerst, na ruim 2500 km fietsen, echt nat, en om dit feit te benadrukken daalt de temperatuur tot 12 (twaalf) graden.

Na een half uur afzien breekt de zon weer voorzichtig door, en we picknicken op een heel aardig plekje aan een van de vele plassen hier. De jongens amuseren zich met stenen keilen, er liggen hier veel goede stenen en ze worden er aardig handig in.

Na nog eens 20 km bereiken we de camping in Lauterburg, waar we de tent rap opzetten, beducht voor de volgende bui. We houden het droog, de jongens regenen nat als ze terugkomen van het douchen.

We eten een bordje viezigheid in de bar van de camping, en klaverjassen er een rondje, tot we het te koud krijgen. De jongens gaan de speeltuin van de zwemplas in, wij drinken een glaasje wijn met Ans en Wim, die zo´n Spartaans klein tentje hebben dat kamperen wel heel heroïsch wordt bij dit weer. Buiten is het om 21.00u ´s avonds een miserabele 10 graden. Frankrijk in augustus!