Het weer slaat om

11 juli 2005 - Cres, Kroatië

Rustdag Krk.
Na het ontbijt gaan we richting Krk, via een avonturenpad langs de kust. Onderweg passeren we 3 prachtige baaien waar gezwommen wordt, eentje is zelfs speciaal voor honden!

We bezichtigen de kathedraal van Krk met haar kunstschatten en drinken er koffie, de jongens krijgen ieder 10 kn om zelf te besteden.

We vinden een internetcafe met de snelste verbinding tot nu toe, een mooie gelegenheid om foto's bij te laden. De jongens mogen er Runescapen, wat een geluk...

Aan zee verorberen we een paar pizza's, en langzaam trekt de bewolking weg, tijd voor een middagje strand op de camping. De strandplateaus op de camping zijn mooi aangelegd, en we zwemmen er heerlijk tussen de talloze visjes. Het koelt deze avond flink af, we krijgen de koudste nacht sinds Alberobello, dat slaapt wel lekker.

Rustdag Krk.
Het bevalt ons hier wel, dus we blijven nog een dagje. We lopen weer naar het stadje, maar helaas is het internetcafe nu dicht en kunnen we de mail dus niet checken. We doen wat boodschappen voor lunch en diner en stappen weer terug naar de camping voor nog een dagje aan het strand.

Er zijn nu wat meer Nederlandse kinderen, en met interessante manoevres maken Tim en Jeroen contact. Samen met Otto en Mark spelen ze de hele middag. We koken zelf, pasta met saus en veel salade.

Tim weet z'n tweede kies van deze week los te peuteren, die nemen we wel mee naar huis! De mannen gaan deze avond naar de nieuwste Star Wars, die draait vanavond in de openluchtbioscoop in Krk. Petra laat deze traktatie aan zich voorbij gaan. Pas tegen 24.00u zijn ze weer terug, moe, maar zeer voldaan.

Maandag 11 juli
Krk - Cres, 32 km , gem. snelheid 15km per uur, 659 hoogtemeters.
Als we wakker worden is het bewolkt en dondert het in de verte. Buiten is het koel, we besluiten daarom verder te rijden naar Cres. Even na negenen maak ik Otto wakker, die snurkt lekker door na de film van gisteren.

We rijden om 10.45u weg, de boot vertrekt 14 km verderop om 12.00, en er zit een klim van 200m tussen, dus met een beetje inspanning gaat dat lukken. We missen de afslag naar Vrh (ja, Vrh) en komen terecht op de doorgaande weg die een flinke omweg maakt. Dankzij goed kaartlezen vinden we toch een afsteker binnendoor waardoor de schade beperkt blijft. We hebben nog 10km te gaan in 45', met klim, en we gaan er voor. De weg is prima, en omdat hij totaal niet bewegwijzerd is, ook heerlijk rustig. Jammer dat we zo door moeten jakkeren voor de boot, de omgeving is prachtig, met heel mooie uitzichten.

We halen de boot, en zijn er trots op, zeker Otto moest alle zeilen bijzetten. Een van de veerlieden raadt ons ernstig af op Cres te gaan fietsen, weten we wel hoe steil het daar is? Hij heeft al meer fietsers gedesillusioneerd terug zien komen! Ik leg 'm uit dat we wel wat aankunnen, maar weet hem daar niet van te overtuigen.

In Merag, aan de overkant, drinken we in een barretje cola met chips om die vreselijke heuvels over te komen. De klim Merag uit is prachtig, met uitzicht op Krk, Rab, en zelfs Pag is in de verte te zien, met Velebit daarachter. De zon schijnt nu volop, maar het is niet echt heet, prima fietsweer dus. En erg a-typisch Kroatisch zomerweer, dat nog wel even zo zal blijven. We klimmen en klimmen, langs waarschuwingsborden met 7%, 8% en 10% erop. We rijden allemaal lekker, en voelen ons sterk. Otto heeft zijn dag niet zegt hij, maar gaat ondertussen wel prima door.

We genieten van de prachtige omgeving en de rust, er komt alleen een autorij langs als de volgende boot zijn lading uitspuugt. De afdaling is korter, en dus steiler, dan de klim, maar goed te doen, alleen de laatste kms naar Cres zijn hobbelig. Achter Cres langs rijden we naar Camping Kovacine.

Heel groot en stenig is het daar, met treurige olijfboompjes die iets van schaduw trachten te produceren. Wij vinden nog een aardig plekje op een tentjesterras 25 m van zee, onder veel schaduwrijker pijnbomen.

We gaan eerst maar eens lunchen, en krijgen het zowaar koud bij 25 graden in de schaduw. Er staat een harde koude wind van zee, dit is de eerste dag in Kroatië dat we niet zwemmen. We staan op het FKK deel van de camping maar daar is weinig van te merken. Er is geen scheiding tussen FKK en textiel, op wat zeer vage bordjes na.

Het strand hier is supersmal, hoe iedereen daar op moet als het mooi weer is??? We eten in Cres waar we komen via een fiets/wandelpad langs zee. I.t.t. wat onze Trotter zegt is het hier supertoeristisch, tot gokhallen aan toe. De Trotter is voor dit gebied ernstig verouderd, daar hebben we niks meer aan.

We eten prima pizza in het dorp, en kopen een nieuw dagboek, het eerste is helemaal vol. De toeristenkermis hier benauwt ons hevig, maar toch besluiten we een dagje te blijven, we vrezen dat het op Cikat, de volgende camping, niet veel beter zal zijn.