Amusement

8 juli 2005 - Krk, Kroatië

Baska - Krk, 20km, gem. snelheid 16km per uur.

Pjotr heeft een ellendige nacht achter de rug dankzij een stel aso's die een stukje verderop tot diep in de nacht herrie schopten en geen boodschap hadden aan het verzoek rustiger te zijn. Door de ligging in de kloof wordt elk geluid hoorbaar, zelfs verstaanbaar, op grote afstand. We besluiten meteen te vertrekken. Bij de receptie weten ze van de herrie, maar ze vinden het blijkbaar niet de moeite waard om in te grijpen: "You shouldn't have come here..." Dat was dan Bunculuka.

De weg de camping uit is erg steil met daarna een stuk vals plat door dorpjes zonder barretjes. De afspraak met de jongens is om voortaan wat eerder te stoppen voor een eerste pauze, zij komen daarna pas goed op gang zeggen ze. Vandaag wordt het een appeltjes-pauze na 10km in de berm. Heel veel krekels en bijzondere sprinkhanen.

Dan gaat de weg pas goed omhoog. Erg steil, tot zo'n 13% op sommige stukken. Fietsend en zwetend halen we de top. Vannacht heeft het wat gebliksemd in de verte en vanochtend was het ook nog bewolkt, maar tijdens deze klim schijnt de zon volop. Dat verandert nu we de top bereikt hebben. We komen in bewolking terecht en het begint te regenen. Daar gaan we dan de steile helling af, door de beginnende regen die de weg glad maakt en ingehaald door vele auto's.

Als het echt hard begint te regenen zijn we gelukkig net beneden en vinden we een barretje waar we kunnen schuilen. Het barretje blijkt een restaurant, het is inmiddels 12.15u, de jongens hebben honger en het ziet ernaar uit dat het voorlopig niet droog zal worden. Kortom, voldoende argumenten om pizza en friet te bestellen. Lekker, prima pizza's dit keer, goede friet en aardige bediening die gezellig Italiaans praat. Tegen de tijd dat alles op is, schijnt de zon alweer.

Nog 4km heuvelen naar FKK camping Politin bij het stadje Krk. Politin is niet zo spectaculair mooi, maar doet véél vriendelijker aan dan Bunculuka en we vinden er een aardig plekje. 's Middags zwemmen we aan het aardige strand in een schone zee waar heel veel visjes zitten. De zon komt er toch weer goed door.

Terwijl we in het campingrestaurant op ons eten wachten, danst de animatrice vrolijke dansjes met de kinderen. Maar niet met de onze! Zij moeten niets van de Vogeltjesdans en de Hokie-Pokie hebben. Tijdens het eten spelen de Domino's de sterren van de hemel. Het is lang geleden dat we Missisippi hebben gehoord. Daarna volgt nog de Crazy Night met gezellige spelletjes, maar dat wordt ons iets teveel.