Het lijkt wel vakantie...

3 juli 2005 - Zadar, Kroatië

Rustdag Tkon.

Vannacht heeft het voor het eerst flink geregend. We sliepen zo diep dat de buitendeur wat laat dicht ging en er een plas in de voortent kwam te staan. Gelukkig klaart het 's ochtends snel op en is alles al gauw weer droog.

Vandaag is Petra jarig! De bakker brengt lekkere broodjes aan de camping en er zijn kadootjes: een halsketting en een lekker stukje zeep. Op de camping wemelt het voor het eerst sinds Italië weer van de hagedissen, en de krekels zingen de hele dag Lang zal ze leven in het Kroatisch.

Pjotr en Petra gaan samen naar het dorp 2 km verderop voor verdere boodschappen, er blijkt ook een internetpunt te zijn, en Petra werkt 2 uur met veel plezier aan de site.

We lunchen op de camping en hangen daar de rest van de middag lui rond. De jongens gaan boogschieten met Julien, een energieke Belg en professioneel boogschutter, die iedereen die dat wil les geeft.

Rond 18.00u vertrekken we naar het dorp voor Petra's verjaardagsdiner. Donkere wolken trekken zich samen en de eerste druppels vallen. We halen Trta Mrta (zo heet het restaurant echt, is geen typefout!) voor het gaat regenen, het blijft verder ook droog. De jongens eten schnitzel-frites, Pjotr en Petra een visschotel.

Er is veel amusement in het restaurant, een zwaluwnest met 4 jongen die door hun ijverige ouders gevoerd worden, en een groot aquarium met vissen, krabben en een paar enorme, levendige en agressieve kreeften waar de jongens zich mee amuseren.

Op de camping horen we het weerbericht: veel wind (Bora?) morgen. De jongens willen heel graag nog een dagje blijven om te boogschieten. We zullen morgen wel zien.

We hebben inmiddels besloten om vanuit Tovernele/Lun een bootje naar Rab te pakken, omdat dat pas op 7 juli voor het eerst vaart kunnen we het kalm aan doen. Misschien zien we vanaf dat bootje dolfijnen? Petra en Otto hebben er al eentje gezien op de ferry naar Tkon!

Zaterdag 2 juli

We blijven nog een dagje op Sovinje, het bevalt ons er goed en de jongens willen nog meer boogschieten. Ze schieten een extra sessie op de camping en sluiten aan bij de masterclass die Lucien in het dorp verzorgt. We eten een weinig gedenkwaardig maal in het dorp, de Dalmatische keuken begint nu wel te vervelen...

Zondag 3 juli
Tkon - Zadar, 35 km,
We pakken rustig in na een copieus ontbijt en nemen nog een duik voor we op de fiets stappen. Vannacht heeft het flink gewaaid, de wolken zijn nu weg, maar er staat nog een strakke noordooster.

Even na tienen vertrekken we, uitgezwaaid door de buren, die medelijden met ons hebben omdat we zo'n harde tegenwind hebben. Wij zitten er niet zo mee, het is maar een klein vlak stukje vandaag. Pasman is leuk om te fietsen, vlak, heel rustig en de weg gaat achter alle dorpjes langs door het groen en vaak met uitzicht op zee en het verderop gelegen vasteland.

Vlak voor de brug naar Ugljan drinken we een colaatje (Otto natuurlijk appelsap, jabuka sok op z'n Kroatisch). Tim heeft last van z'n voet, Otto van z'n hoofd, gelukkig hebben de drankjes een geneeskrachtige werking.

Ugljan is nog groener en wat heuvelachtiger, we zien er maar een stukje van omdat we bij Preko de boot pakken naar Zadar.

Om 13.00u arriveren we in een uitgestorven zondagmiddag-Zadar. Het ziet er mooi uit en we besluiten de volgende dag terug te gaan om het 'in werking' te bekijken. Dankzij Petra's research vinden we camping Borik vlot: hij staat nl. niet aangegeven vanuit het centrum. De camping is in verval: slechte sanitaire voorzieningen, en een viezige zee met heel veel los wier. We balen, we raken gewend aan en verwend door goede campings en prachtige stranden.

Het restauranteten is ook weer matig, dus enkele humeuren dalen tot onder het nulpunt. Ondanks alles besluiten we toch nog een extra nacht te blijven om Zadar te kunnen bekijken.