Hard werken

10 juni 2005 - Venosa, Italië

Laghi Monticchio - Carrera della Regina, 58 km, gem. snelheid 15,3 km per uur, 840 hoogtemeters.

De zonnige dag begint koud en helder, en met een steile klim naar een pas op 875 meter, een hoogste punt voor Tim en Otto. Een foto maken lukt niet (even verderop wel) door de hysterische honden vlakbij. Het uitzicht is prachtig.

Dan duiken we naar beneden, naar Rionero, waar we boodschappen doen in een supermarkt, en Otto ons lang ophoudt in de bar wegens een grote boodschap.

Wat volgens de kaart een geleidelijke afdaling naar Ginestra zou moeten zijn, is een steile afdaling naar een riviertje en vervolgens een duivelse klim naar Ginestra, waar we bij het einde bijna van de fiets vallen omdat het zo steil is en we zo moe zijn. Petra voelt zich vandaag niet goed en dweilt dus een beetje achteraan.

De jongens zijn toch al niet zo onder de indruk van haar afdaalcapaciteiten: volgens hen gaat een slak nog sneller. Nou, dat moet dan wel een raceslak zijn hoor! De omgeving is prachtig: groene heuvels, weids, rustig, prima fietsgebied. Als je tenminste niet al te moe danwel beroerd bent.

Tegen 13.00u bereiken we Venosa, dat een stuk lager ligt dan de Laghi, terwijl we toch alweer 500m geklommen hebben, hard werken hier! In Venosa doen ze er ruim 45 min. over om een bordje pasta te maken, echt slow food dus...

Na Venosa wordt het zowaar vlak en hebben we zelfs de wind in de rug, dat is genieten. We kiezen de goede (lees: lage) weg naar Palazzo, en vinden daar makkelijk de doorsteek naar de weg naar de agriturismo. Alleen ligt die op 539 m hoogte, op de top van een heuvel.

Een prachtig panorama is de beloning, maar we moesten er wel hard voor werken! De agriturismo blijkt alleen in het weekend open te zijn, maar we kunnen gelukkig wel 2 kamers + badkamer krijgen. Maar goed dat Petra noodrantsoen had ingeslagen: hebben we toch nog warm eten. De hele nacht worden we geplaagd door k...herrie in het boilerhuis: de boiler lijkt op hol geslagen te zijn. Jammer, het is er verder zo stil.