Terugblikblog GR5

13 augustus 2022 - Bagnols-en-Forêt, Frankrijk

Ruim een week geleden voltooiden we op het strand van Nice de GR5, en daarmee het eerste deel van onze reis Richting Rome. Tijd voor een terugblik!

De cijfers

De tocht besloeg 103 dagen, waarvan 87 wandel- en 16 rustdagen.

In totaal liepen we 1833 km, en maakten we ruim 52.000 hoogtemeters.

We sliepen 46 nachten in ons tentje en 56 nachten elders, variërend van luxe B&B's tot 30persoons slaapzalen.

Waar we blij van werden:

- elke dag hadden we zin in een nieuw avontuur, in buiten zijn, lopen, geen verkeer, geen drukte, natuur, bloemen, vlinders, bijen, sprinkhanen, mieren, vogels...

- fantastisch wandelweer: heel weinig regen en dan vaak nog op momenten dat we er geen last van hadden en wandeltemperaturen die op de eerste weken en de laatste dagen zo'n beetje tussen de 20 en de 25 graden lagen.

- de zorgvuldig bij elkaar gepuzzelde uitrusting werkte fantastisch: alles is heel gebleven en deed wat het moest doen. We hebben daardoor comfortabel gekampeerd en hadden goed te hanteren (niet te zware) rugzakken.

- dankzij Pjotr's navigatieskills en -tools wisten we altijd precies waar we zaten en wat er nog voor ons lag. De juiste apps (Locus, Osmand) hielpen daar zeer bij.

- eenvoudig leven: weinig spullen waar we het dan toch prima mee redden.

- we hebben bijna alleen maar fijne overnachtingsplekken gehad. De tent sliep het lekkerst maar echte bedden en eigen sanitair op zijn tijd waren ook heel fijn.

- we zijn alleen maar aardige mensen tegengekomen.  We werden overal vriendelijk ontvangen en ontmoetten onderweg ook enkel vriendelijke, geïnteresseerde en hulpvaardige mensen (meestal Fransen!). De ontmoetingen die we hadden, onderweg en op de plaatsen waar we overnachtten gaven de dagen kleur.

- de route was praktisch overal (heel) mooi en over het geheel genomen enorm afwisselend, waardoor we ons niet gingen vervelen. Wat ook heel fijn was was dat er, ondanks de afwezigheid van prullenbakken onderweg, 1833km lang geen troep op het pad lag. Geweldig dat al die wandelaars hun afval daar achterlaten waar het hoort.

- op ieder een nare verkoudheid, wat startblaren en (een paar dagen) een verrekte rugspier na hebben we geen last gehad van fysiek malheur/ blessures/ongelukjes. We werden fitter en fitter en zijn zo'n beetje al ons overtollig vet kwijtgeraakt. Pjotr's voeten zijn sterker dan ooit dankzij eerst de Chaco's en daarna de Altra Lone Peaks. Elke ochtend waren onze voeten uitgerust en klaar voor een nieuwe tocht. Met de lensvervanging die we deze winter allebei hebben laten uitvoeren zijn we nog elke dag blij: wat een zegen om compleet brilloos door het leven te gaan!

- we waren praktisch elke dag voor 5 uur op de plaats van bestemming, zodat we goed konden landen en uitrusten.

- we zijn van Maastricht naar Nice gelopen, dat is best ongelooflijk ver, het kost nog wat moeite beseffen dat we dat echt gedaan hebben, elke dag weer een stukje verder....

- we hebben het samen goed gerooid. De taakverdeling was helder: Pjotr deed de navigatie, tent opzetten en de (af)was, ik de boodschappen, reserveringen, betalingen, communicatie en (tot de Alpen) koken. De planning deden we samen en als de één daarvan af wilde wijken was de ander het daar doorgaans snel mee eens. Waar ik nog wel eens twijfelde of we iets gingen redden was Pjotr daar altijd optimistisch/streng in, waardoor we door bleven pakken.

- ik vind het leuk om te bloggen en Pjotr heeft oog voor goed fotograferen, we zijn blij met de blog die is ontstaan.  Én met het voor ons verrassende verschijnsel dat er zoveel en zo diverse mensen meereizen en reageren.

- bijna altijd mobiel bereik zodat er enig contact met de buitenwereld bleef.

Wat tegenviel

- de logistiek bleek een hele uitdaging: boodschappen doen bleek een allesbehalve vanzelfsprekende activiteit. Open winkels moesten we vaak met een lampje zoeken. Waar we ze vonden was het aanbod vaak beperkt.

- het plannen van etappes en daar accomodatie bij zoeken was ook een hele klus waar vaak een flink deel van een rustdag in ging zitten. Het lukte uiteindelijk altijd best goed maar vaak pas na veel gepuzzel.

- er was heel weinig horeca onderweg, pauzeren op een terrasje met cola/koffie was een zeldzaam genoegen.

- Frans blijft een lastige taal. 1 op 1 redden we het nog wel een beetje, in gezelschap raken we de draad al snel kwijt. We hebben veel complimenten gekregen voor ons Frans, blijkbaar was niet duidelijk hoe weinig we er soms van snapten.

- de route was, zeker in de bergen, vaak echt zwaar. Zeker afdalen vroeg veel concentratie en was lang niet altijd even veilig. Soms vergde de route zoveel energie dat genieten van de omgeving niet meer lukte en ik alleen nog de kilometers aan het aftellen was.

- slapen onder dak klonk vaak aantrekkelijk maar bleek vervolgens niet mee te vallen omdat het binnen veel warmer was dan in de tent, wat leidde tot slecht slapen.

Hoe verder?

We boemelen nu door een paar vakantieweken heen, al kamperend op campings waar je eigenlijk vervoer moet hebben om iets in de omgeving te gaan doen. Auto huren bleek hilarisch duur, dus we rommelen nu maar wat aan op/rond een paar campings.

22 augustus pakken we de wandeldraad weer op en vertrekken we vanuit Nice naar een klooster vlak bij Monaco waar we twee nachten verblijven om in de pelgrimssfeer te komen. De 24e trekken we door richting Rome. Het voelt alsof we daarmee aan een compleet nieuwe reis beginnen, we zijn benieuwd wat die ons gaat brengen.

1. Marlies van den Munckhof:
    13 augustus 2022
    Een mooie, volledige terugblik met indrukwekkende cijfers, Petra en Pjotr!
    Ik zie al uit naar het tweede deel, van Nice naar Rome.
    Geniet van de tijd in Nice!
  2. David en annemieke:
    13 augustus 2022
    Wauw bijzonder allemaal hoor. Knap teamwork
  3. Harry Bockmeulen:
    13 augustus 2022
    ongelooflijke hulde voor de prestatie, de verhalen en foto"s/video's.
    blijf ons vermaken met de dingen die jullie tegenkomen en de humor waarin het wordt verpakt.
  4. Samantha Graus:
    13 augustus 2022
    Wat een knappe prestatie! Chapeau! Genoten van jullie verhalen en de mooie foto's tot dusver.
  5. Petra:
    13 augustus 2022
    Mooi overzicht! Knappe prestatie! Kijk alweer uit naar het vervolg, maar goed ook om effe pas op de plaats te maken.
    Autoverhuur is trouwens overal door het dak gegaan. Schijnt te zitten in de verkoop van het stilstaande wagenpark tijdens corona en de enorme wachtlijsten voor aanschaf van weer nieuwe auto's nu corona min of meer geen probleem meer is...
  6. Jos en Nel:
    13 augustus 2022
    Wat een prachtig verhaal weer ongelooflijk mooi net als alle andere verhalen een top prestatie !!Heel veel succes in het
    Volgende deel van jullie tocht!!
  7. Anneke:
    Lieve Petra en Pjotr,
    Tot nu toe heb ik niet gereageerd, maar wel elke dag reikhalzend naar jullie verhalen / avonturen uitgekeken; en ik heb ze allemaal met veel bewondering voor jullie moed en inzet ( en jullie plezier ) gelezen.
    Wauw, wat een prestatie tot nu toe! Chapeau 👍.
    Geniet van jullie uitrust-vakantie in en om Nice, en alvast heel veel toitoi wanneer jullie op 24 augustus verder gaan, op weg naar Rome (met weer nieuwe grappige en spannende reisverhalen voor de thuisblijvers?).
    Veel liefs uit Arnhem
  8. Atie Monni:
    13 augustus 2022
    Ben heel benieuwd naar het vervolg. Tot hier al een grote prestatie , haast niet voor te stellen. En ik zie jullie al zitten in dat klooster, mediterend op wat komen gaat...
  9. Lida van der Himst:
    13 augustus 2022
    Mooi verslag van de reis tot nu toe. Het klinkt alsof jullie weer een heel nieuwe reis wacht... Ben benieuwd!
  10. Anja:
    13 augustus 2022
    Peet, echt niet normaal wat jullie aan het doen zijn. Echt uitzonderlijk, kijk uit naar de verhalen van deel 2!! Go for it 💪💪💪
  11. Nico Berghuis:
    13 augustus 2022
    Hoihoi, wat een giga prestatie tot nu toe en wat een spannend verhaal om mee te lezen. Fijn dat jullie nu 'gewoon' even vakantie nemen, dapper dat jullie ondanks te voorziene warmte en mogelijke andere ongemakken doorpakken naar Rome. Wens jullie veel succes, pas goed op je zelf en ik zie weer uit naar de verhalen.
  12. Mirelle:
    13 augustus 2022
    Wat een mooi overzicht zeg!! Als je het zo op een rijtje ziet is het wel heel indrukwekkend! Een enorme prestatie waar jullie zoals we kunnen lezen veel plezier aan hebben beleefd..
    Geniet nog van het aanrommelen en vakantie vieren.. ik kijk uit naar de verhalen over de volgende reis!! Succes!!
  13. Jacqueline:
    14 augustus 2022
    Leuk voor ons en fijn terugblikken lijkt me zo’n overzicht, even alles op een rijtje. De lensvervanging van jullie roept vragen op! Ik ga jullie weer volgen! vanaf 22 augustus een week vanaf de fiets in Istrie en daarna een week (ook) in Italië.
  14. Anne van Tuinen:
    14 augustus 2022
    Wat weer een mooi verslag. Jullie zijn een benijdenswaardig koppel. Ook ik ben benieuwd naar deel 2 van jullie tocht naar Rome. Kan me goed voorstellen dat jullie dit ook als een nieuw avontuur zien. Bon voltage!
  15. Janita:
    15 augustus 2022
    Wat geweldig om te lezen Petra en Pjotr. Tijdens mijn vakantie heb ik de mailbox even gelaten maar bij terugkeer was het een fijn vooruitzicht om weer over jullie te kunnen lezen. Echt genieten! Heel heel knap hoe jullie dit doen, echt bewonderenswaardig! Ik blijf jullie volgen!
  16. Tim:
    Mooie samenvatting!
  17. Nellie:
    15 augustus 2022
    Mooi om te de terugblik te lezen wat een kanjers zijn jullie ik kijk al uit naar de volgende verhalen .toy toy .
  18. Heidi:
    15 augustus 2022
    Geweldig wat een mooie ervaring Petra! Leuk om jullie te volgen :-) En goed te lezen dat jullie get dipje van een paar weken terug achter jullie hebben gelaten!
  19. Simon:
    16 augustus 2022
    Ha Petra, na Nice komt bella Italia! Heel veel succes met het tweede deel en heel veel wandelplezier in misschien wel het fijnste land dat er is!
  20. Marco di Bologna:
    18 augustus 2022
    Sono Marco,del Trek del Matese,bravissimi e se percorrerete l'appennino emiliano per raggiungere Roma è possibile un incontro sul cammino, ancora complimenti per il magnifico percorso
  21. Sophie Verbong Strijbos:
    21 augustus 2022
    Hoi Petra en Pjotr,

Wat een mooi terugblik verhaal , voor 22 augustus ( morgen dus ) heel veel wandel plezier. En ik zie uit naar de mooie reisverhalen, foto’s en video’s .
    Sukses met deel 2 van jullie voetreis naar ROME ..Toi Toi Toi 🥾🥾🥾🥾🙋‍♀️.

Lieve groet van je tante uit Velden 😘
  22. William de Kaste:
    22 augustus 2022
    Mooie Warp-Up! Het is leuk om zo de ervaringen te lezen. Het is naast genieten ook behoorlijk afzien en dat vooral bij het afdalen. Zo ontstaat ook een beleefde ervaring. en blijkbaar is puzzelen een belangrijke kwaliteit, zo ontstaan mooie plaatjes :). Op naar Rome en alvast gefeliciteerd met deze enorme rijke ervaring.
  23. Kelly (the sock giver):
    28 augustus 2022
    Congratulations! Although it seems odd to say in modern society - what an accomplishment to do what you've done! Many people have started and turned back and I'm sure many couples are no longer couples. You are truly inspiring! We're planning a 10-day trip through the Julian Alps next year as our TMB follow-up. I will have spent more time researching gear than hiking!! : )
  24. Petra Peeters:
    29 augustus 2022
    The Socks are still going strong Kelly!