Praktische tips GR5 in de Alpen voor pelgrims.

7 augustus 2022 - Molenhoek, Nederland

Op verzoek van de vereniging Pelgrimswegen deze post voor pelgrims naar Rome die overwegen de GR5 in de Alpen te lopen.

Zoals je in de dag-tot-dag-posts hebt kunnen lezen zijn de Alpen prachtig én pittig. Zowel fysiek als logistiek vragen ze veel van de wandelaar. Je krijgt daar ook veel voor terug: de landschappen, verblijfsplaatsen en mensen die je ontmoet zijn uniek.

Pelgrimeren vanaf de GR5
Wij hebben de GR5 helemaal uitgelopen, het is echter goed mogelijk een deel van de Alpenroute te volgen en onderweg door te steken naar Italië:

1. Vanuit Les Houches/Chamonix kun je de bus pakken naar Aosta om daar de Francigena op te pakken.
2. Vanaf de Col du Bonhomme kun je overstappen op de Tour du Mont Blanc, deze volgen tot Courmayeur en van daaruit in Aosta de Francigena oppakken.
3a. Vanuit Lanslevillard via de pas over de Mont Cenis, van daaraf richting Susa en Vercelli, deze route is beschreven in de Francigena-app.
3b. De Chemin d'Assise gaat ook over deze pas en volgt vanaf Susa een zuidelijker route dan de Francigena. Hij valt (dacht ik) van Sarzana tot Siena samen met de Francigena.
4. Vanuit Montgenevre de grens over naar Claviere, van daaraf richting Susa, deze route is beschreven in de Francigena-app. Is een flinke omweg want loopt via Susa.

Je kunt ook zuidelijker doorsteken, of vanuit Claviere doorsteken naar de Chemin d'Assisi, dan dien je echter eigen routes te bouwen.

Overnachten in de Alpen
Op de onvolprezen GR5 te lijf site vind je de nodige links naar sites met info over overnachten in de Alpen. Een handig overzicht, zoals dat voor de andere delen van de GR5 wel op de site staat, ontbreekt echter.

We bepaalden op basis van The GR5 Trail, het e-book dat we op onze telefoons hadden staan, hoe ver we ongeveer wilden lopen om vervolgens mbv google maps te zoeken naar accomodatie. Wij boekten meestal  2 á 3 dagen vooruit en/of over drukke perioden (weekend, feestdagen) heen. Dat bleek goed te werken én geen overbodige luxe: met name waar de Tour du Mont Blanc samenvalt met de GR5 (ongeveer van Salvagny tot de Refuge de Bonhomme tussen Le Pontet en Plan de La Lai) en in de hoge Vanoise.

We hebben veel plezier gehad van onze tent: we konden gebruik maken van de goedkope campings in dit gebied, die goed ingesteld waren op wandelaars. Waar mogelijk mag je de tent opzetten bij refuges, je betaalt dan een klein bedrag (3 á 5 euro p.p.) om gebruik te maken van het sanitair en kunt mee-eten. Ook fijn in drukke tijden wanneer de bedden al vol zijn.

Wij hebben niet wildgekampeerd in de Alpen. Buiten de Nationale Parken (zoals de Vanoise) mag je wel bivakkeren. Op deze site vind je info en regelgeving rond wildkamperen.

In dit overzichtje zie je per dag de overnachtingsplaats, het aantal gelopen kilometers, de naam van de accomodatie, en de prijs die wij betaalden voor 2 personen. 'hp+' betekent halfpension + picknicklunch.

Thonon les Bains - 15,6km - airbnb Laurent - € 41,5
Refuge Moëd d'Anterne - 16,1km - Refuge Moëd d'Anterne - € 73 diner, bivak
Les Houches - 19,4km - Appartement Bellevue - €97
Le Pontet - 19,2km - camping le Pontet - €20
Refuge de Plan de la Lai - 19,2km - Refuge de Plan de la Lai - € 60 hp, bivak
Refuge de Balme Tarantaise - 12,7km - Refuge de Balme Tarantaise - €100 dortoir, hp
Nancroix - 23,7km - Camping Les Lanchettes - €18
Tignes sur Lac - 19,1km - Hotel le Paquis- €105,3
Val d'Isere - 11,1km - Hotel Le Fornet - €132
Refuge de Vallonbrun - 16,3km - Refuge de Vallonbrun €103 hp+, bivak
Refuge Plan du Lac - 18,7km - Refuge Plan du Lac - €118 dortoir, hp+
Refuge L'Arpont - 13,6km - Refuge L'Arpont €81,2 hp+ en bivak
Termignon - 8,3km - Hotel l'Outa - €175 hp
Villarodin - 15,7 - B&B Au coeur des Alpes - €117
Lac Rond - 21,6km - bivak Lac Rond bij refuge Thabor- €0, geen gebruik gemaakt van faciliteiten Thabor
Plampinet - 20km - Auberge La Cleida - € 87 hp+, bivak
Claviere - 15,8km - hotel Chalet della Luna - €93