St. Saveur sur Tinee - St. Dalmas DAG 100

1 augustus 2022 - Valdeblore, Frankrijk

Maandag

11,7 km, 949 hoogtemeters, top 1241

Vandaag is het de 100e dag dat we onderweg zijn, en lopen we de 84e etappe. Met nog 4 etappes tot Nice is die 100e dag niet persé een mijlpaal.

We slapen uit tot 7 uur (korte etappe vandaag) en ontbijten op ons gemak in het prettige appartement. We geven het een poetsbeurt: kleine lettertjes van Booking niet goed gelezen, poetsen of €30 extra betalen grrr.

Als we even na negenen vertrekken ontmoeten we toch de verhuurder, Hervé, nog even. Aardige kerel wel, en hij kent de route die we morgen te gaan hebben. Ik krijg de zenuwen voor de laatste 3 wandeldagen: ze zijn lang, met veel hoogtemeters, en heet. We hebben al flink gepuzzeld op hoe het makkelijker kan, maar er is geen elegante oplossing. Pjotr krijgt een sik van mijn gepiep (is ook goed te zien op de foto's), die is in voor heroïsche daden én heeft geen zin om mij de hele tijd te overtuigen dat de geplande routes echt wel oké zijn.

Natuurlijk begint de dag met een klim, naar Rimplas in dit geval. Daar blijkt het winkeltje opgeheven, en het café een restaurant te zijn geworden. We kunnen er, vooruit dan maar, wel een cola krijgen.

Na Rimplas dalen we een stuk af door heel andere begroeiing dan we inmiddels gewend zijn. Hier staan loofbomen: kastanjes, hazelaar, beuken, die hebben we lange tijd niet gezien in de Alpen. We hebben vaak uitzicht op het donkergroen begroeide dal van de Tinée en de dorpjes die daar in en boven liggen.

De afdaling eindigt bij een oud smal stenen bruggetje, dat meteen de start van de laatste klim van vandaag vormt. Over goede paden lopen we naar boven. We lunchen in de schaduw met een zak noodpinda's die nu goed van pas komt.  In de hitte klimmen we verder, voorbij La Bolline waar de epicerie vandaag dicht is en door naar de camping á la ferme vlak voor st. Dalmas.

Ik heb de camping een paar dagen geleden gemaild om te reserveren, maar daar niks op teruggehoord. Bij de receptie weten ze echter meteen wie we zijn, goed dat ik gemaild heb want ze zijn complet. We krijgen een mooi plekje, vol in de schaduw. Goede voorzieningen hier: magnetrons om thee te zetten bijvoorbeeld, en veel kaartmateriaal, wat toch weer leidt tot een verandering voor de etappe van morgen.

Het plaatselijke restaurant is dicht (tja, maandag) dus het wordt afhaalpizza of iets van de Proxi, dat gaan we over een uurtje uitzoeken. Behelpen hier, wat eten betreft!

1. Jolanda Hoeijmakers:
    1 augustus 2022
    Wow 100 dagen alweer onderweg! Wat een prachtig avontuur!! De komende 3 dagen gaat het vast goed komen en dan maar lachen om de zenuwen van nu!! Sterkte, succes en geniet!!
    Liefs 😘😘
  2. Nellie:
    1 augustus 2022
    Sluit me bij Jolanda aan succes.
  3. Jule:
    1 augustus 2022
    Fantastisch wat jullie al bereikt en gepresteerd hebben! Nice is een mooie stad om n dagje extra te blijven, al zal het warm zijn…. Ik ben benieuwd naar jullie plannen daarna (gezien de hitte in Italie), al even niks over gehoord… Succes en sterkte met de komende etappes!
  4. Jacqueline:
    💯🎂🎉!
  5. Connie:
    Stoer hoor. Respect 👏
  6. Sophie Verbong Strijbos:
    1 augustus 2022
    Toppie 100 dagen al op pad echt wel een mijlpaal,sukses en sterkte met je zenuwen Petra😁 de komende 3 dagen

Lieve groet Sophie🙋‍♀️
  7. Sabrina Meijdam:
    2 augustus 2022
    Ik blijf vol bewondering lezen. Succes voor de komende 3 dagen!!! En creëer weer genietmomenten onderweg Petra ;-)

Liefs, Sabrina
  8. Nico Berghuis:
    2 augustus 2022
    Nog 'even' afzien en dan uitrusten in Nice, op zo'n heerlijke bank aan de Promenade des Anglais, hoef je de stoeltjes niet eens uit te vouwen.
  9. Jos en Nel:
    2 augustus 2022
    Top! Heel veel succes met de volgende etappes!
  10. Marlies van den Munckhof:
    7 augustus 2022
    Mooie mijlpaal: 100 dagen onderweg!
    Geniet van wat jullie al bereikt hebben!
    Ik geniet elke dag van jullie verhalen, heel inspirerend 👍!