St. Hippolyte - Goumois

8 juni 2022 - Saint-Hippolyte, Frankrijk

Woensdag

20, 7 km, 775 hoogtemeters, top 920m

Kalm aan staan we op en zoeken we onze spullen bij elkaar. We hoeven maar een kleine 20 kilometer vandaag en later op de dag gaat het regenen, dus vroeg op de camping zijn hoeft ook niet.

We ruimen Olga, onze blokhut, netjes op en komen er bij de inspectie achter dat de campingmevrouw ook Nederlands spreekt.

In het zonnetje vertrekken we. Het is, in tegenspraak met het weerbericht, helemaal niet koud. We klimmen het dal van St.  Hippolyte uit, en dalen daarbij  door bossen en weiden weer af naar de Doubs. Hier en daar zijn mensen buiten bezig, we groeten elkaar vriendelijk. De 2e klim wordt een hele lange,  we pauzeren aan het begin ervan in de schaduw in een weiland, even verderop horen we koebellen rinkelen.

We klimmen lekker door tot Courtefontaine en lunchen daar in een prachtig lavoir (oude wasplaats). Als we vertrekken vallen de eerste druppels, omdat het inmiddels toch best koud is trekken we de regenjassen aan. We klimmen verder, soms over de weg, soms dwars door weilanden heen, waar het gras van wisselende hoogte is en waar wisselende hoeveelheden  koeienvlaai liggen.

Er wordt hier een puzzelelement toegevoegd aan het wandelen: hoe gaat dit hek open? Tot nu toe was het gewoon even wurmen om door hoekhekjes heen te komen, nu zitten hekjes  op verschillende manieren dicht, en vaak met prikkeldraad, het is dus opletten geblazen. Het gaat maar één keer een beetje mis: aan een draad die onder spanning staat zit een loszwiepend stuk waar ik een schok van krijg. Pjotr probeert me te hulp te schieten door de draad te grijpen en krijgt een dubbele oplawaai. Supercharged vervolgen we ons pad.

Onze laatste pauze is een kapelletje met afdakje. Er zit al een oude meneer met, denk ik, zijn dochter. Hij woonde vroeger in het huis dat vlakbij het kapelletje staat, je voelt de weemoed bij de man. Voorzien van goede wensen beginnen we aan de laatste kilometers. We dalen af naar de Doubs en volgen die tot de camping. Hij stroomt rustig door de vallei, het water is kristalhelder. Hij ziet er zeer zwembaar uit, maar daar is het weer niet naar.

We zetten de tent op op het tentenweitje en nemen een douche. Ik ontdek dat het restaurant wat ik gereserveerd heb onhandig ver van de camping ligt, gelukkig ligt er een ander dichterbij. Annuleren maar dus...

1. Paul Jacobs:
    8 juni 2022
    Het puzzelelement is wellicht een vorm van gamification voor GR5 wandelaars om de sleur wat te doorbreken :-)
    Als je een foutje maakt geeft het spel feedback. Slim bedacht door die boeren....
  2. Lyset:
    8 juni 2022
    Mooi Paul, hoe je aspecten van opleidingskunde weet te koppelen aan de wandelreis ;-)
  3. Nico Berghuis:
    8 juni 2022
    Om even in de L&D stemming te blijven, even oefenen met AR lijkt me handig, zou sneu zij als de reis naar Rome hier al eindigt.
  4. Paul Jacobs:
    8 juni 2022
    @Lyset, Een ernstige vorm van beroepsdeformatie, ik weet het :-)
    @Nico, gat in de markt! Petra loopt straks met laptop nog een ere rondje om alle AR elementen op te nemen. Naast een boek, straks ook een AR app van haar hand.