Ribeauvillé, rustdag

26 mei 2022 - Ribeauvillé, Frankrijk

Het was fijn weer in de tent te slapen, hoewel het even duurde voor het rustig werd: het jonge Duitse stel in de camper achter ons leek die aan het verbouwen te zijn tot middernacht.

Na het ontbijt haalt Pjotr iets lekkers voor bij de koffie in het campingwinkeltje. Bij het uitpakken vindt hij een nietbestelde croissant. Blijkbaar ziet hij er inmiddels zo deerniswekkend uit dat de aardige campingmevrouw ingrijpen nodig vond.

We steken ernstig af op deze camping, die voor 99% bezet wordt door grote witte campers/caravans. Bij een snelle check zag ik 5 tenten waarvan 0 fietsers of wandelaars, een bedenkelijke ontwikkeling.

De planning voor de komende dagen, die nogal wat hoofdbrekens opleverde omdat alles vol zit wegens Hemelvaart, valt op z'n plek: vandaag een rustdag in het pittoreske Ribeauvillé, morgen wildkamperen bij een hut, overmorgen half wildkamperen bij een auberge en dan weer een prettig hotel. De planning daarna ziet er ook haalbaar uit, we gaan een mooie week tegemoet!

Wildkamperen, of eigenijk bivakkeren (= 1 nacht in het wild slapen) mag op veel plaatsen in Frankrijk. Ik heb een site gevonden waarop precies staat waar het niet mag: in bepaalde natuurgebieden. We hebben inmiddels ontdekt dat je bij sommige fermes auberges (boerderijrestaurants) ook je tent neer mag zetten voor een paar euro, dat is handig want dan kun je daar eten en gebruik maken van het sanitair.

Na de planningssessie gaan we Ribeauvillé in om te lunchen. Het is een aaneenschakeling van vakwerkhuizen in frisse kleurtjes, mooi om te zien. Het is flink toeristisch hier, met nadruk op wijn- en eet-toerisme. Een bezoek aan een cave komt er niet van: het idee is dat je daar dan ook iets koopt, en dat gaat niet in de rugzak passen.

Het wemelt van de restaurants die de lokale keuken voeren. Dat betekent hier zuurkool en  varkensvlees, met als hoogtepunt de schotel 'zuurkool met 9 soorten (varkens)vlees'. Brrrr.

Helemaal aan het eind van het dorp vinden we een restaurant waar ik ook binnen durf en waar ze leuke menu's aanbieden, met lekkere lokale wijn. We eten er prima. Met de hoodies aan wel, het is bewolkt vandaag, en onder in de 20 graden.

Morgen gaan we de bergen in, we weten niet of we daar bereik hebben en moeten zuinig omgaan met stroom. Het kan dus zijn dat ons volgende verslag wat langer op zich laat wachten....

1. Nellie:
    26 mei 2022
    Wat een mooie foto 's en verhaal veel wandel plezier in de bergen . En succes met kamperen.De zuurkool met varkensvlees beveel ik jullie niet aan. Kregen we toen van Praag naar huis kwamen brrrr. .
  2. Nico Berghuis:
    26 mei 2022
    Jammer dat de cave niet bezocht is, snap dat zo'n carton van 6 flesjes niet zo in de bagage past, maar lekker eten met lokale wijn moet ook goed geweest zijn! Goede reis verder!