Pelgrimsweekend

27 maart 2022 - Maastricht, Nederland

Dit weekend hebben we deelgenomen aan een voorbereidingsweekend voor pelgrims die van plan zijn naar Rome te lopen of fietsen. Het weekend vond plaats in Pelgrimsherberg Kafarnaum in Vessem. Onder de bezielende leiding van ervaren pelgrim en sensitieve groepsbegeleider Cor bespraken we thema's als de voorbereiding, het vertrek, onderweg, en weer thuis.

Alle 8 deelnemers en natuurlijk begeleiders Cor en Theo hadden veel reiservaring, de meesten (wij niet) ook als pelgrim, dus er viel veel met elkaar te delen.

Het weekend had een spiritueel tintje zonder dat het zijig werd: zo we  maakten we een stiltewandeling, bezochten we de dichtbijgelegen Jacobushoeve waar de Jacobsweg naar Santiago langs loopt, en werden er enkele gedichten voorgelezen.

Bovenal werd er veel praktische info gedeeld:

• Verschillende routes zijn er richting Rome en hun kenmerken, die zijn ook beschreven op de site Pelgrimswegen.
  • Wat neem je (niet) mee?
  • Hoe om te gaan met gevaarlijke beesten zoals teek, hond en beer/everzwijn/wolf.
  • Waar kun je slapen en hoe regel je dat?

We maakten kennis met enkele wandelaarssyndromen. Een heel gevaarlijke is OIGO, Omkeren Is Geen Optie: een aandoening die inhoudt dat een ingeslagen pad altijd vervolgd wordt, ook als het ophoudt of tot levensgevaarlijke capriolen leidt.

Ook lastig is PHPD: Pijntje Hier, Pijntje Daar. Als je daarmee naar een dokter gaat is het advies onveranderlijk Rust, maar als er iets is waar een pelgrim onrustig van wordt.... Daarom wordt er druk gerommeld met verschillende doses Verdragen en Verdringen, wat er meestal toe leidt dat het pijntje weer verdwijnt of zich verplaatst.

Het is fijn om het met gelijkgestemde zielen te hebben over hoe heerlijk het is om eindeloos door de natuur te dwalen. Over hoe het is om te voelen dat je lichaam zo gewend raakt aan en gaat snakken naar alsmaar lopen. Hoe oplossingen voor praktische problemen vaak uit het niets opdoemen. En zeker ook dat je onderweg zo sterk ervaart dat 'de meeste mensen deugen' en je graag helpen als je daarom vraagt.

Aan het eind van het weekend (dat eigenlijk meer een etmaal was) heeft iedereen nóg meer zin om te vertrekken.

1. Petra:
    Beren? Wolven?😲😲
  2. Petra:
    Ik hoop het!
  3. Wim:
    27 maart 2022
    Leuk en herkenbaar verslag.
    De zin om te gaan wordt steeds groter.
    Groet Wim
  4. Cor Kuyvenhoven:
    31 maart 2022
    Mooie weergave van het weekend. Dank voor het compliment!