Onze uitrusting

18 maart 2022 - Maastricht, Nederland

Wandelen met alles wat je nodig hebt in een rugzak is een balanceeract. Enerzijds wil je zo min mogelijk meenemen, want elke gram tikt aan tot het kilo's worden en elke kilo erbij is er een teveel. Regel 1 is dus: hoe minder, hoe beter! Anderzijds wil je jezelf onderweg beschermen tegen de elementen en wil je enig comfort tijdens het kamperen. De kunst is dus de voor jou ideale mix te vinden van (ultra)lichtgewicht spullen. Dat vergt veel research, daar hebben we gelukkig het internet voor. En ook is het belangrijk om voor vertrek alles goed uit te testen. Om met de conclusie te beginnen: voor ons heeft dit na 1,5 jaar puzzelen (met name door Pjotr, die ook dit stukje geschreven heeft) geresulteerd in een paklijst met 241 items, in totaal 29,7 kilo, waarvan 4,4 kilo "op het lijf" (minimale hoeveelheid kleren bij warm weer, schoenen, wandelstokken, horloge, hoed e.d.). Houden we over 25,3 kilo die meegesjouwd moet worden (inclusief de rugzakken zelf). Daarvan bedraagt 6,5 kilo water, snacks en eten, uitgaande van 3,4 liter water en (zeer) ruim voldoende eten voor 1 dag. Houden we over een basisgewicht van 18,8 kilo ofwel ongeveer 9,4 kilo per persoon. De hoeveelheid water en eten is uiteraard variabel. We zullen niet vaak 3,4 liter water meenemen, alleen op een warme dag als er geen gelegenheid zal zijn om water bij te vullen onderweg. Meestal is het dus minder. En ook voor het eten geldt: naarmate de dag vordert, wordt het minder. Gemiddeld genomen verwachten we met ongeveer 11,6 kilo per persoon te lopen. Voor ons is dat een acceptabel gewicht.

We zullen hier niet alles bespreken, maar wel de hoofdlijnen. Er is in Nederland nog geen ultra-lichtgewicht cultuur. Spullen die we hier niet konden krijgen, hebben we daarom in de U.S.A. besteld, meestal rechtstreeks bij de maker. Dat is niet ingewikkeld. Je betaalt de leverancier in dollars het bedrag dat het daar kost en de bezorger (UPS of DHL bijvoorbeeld) zorgt ervoor dat alles bij de douane netjes afgehandeld wordt. Bij/voor aflevering betaal je dan aan de bezorger de invoerrechten.

Tent
Wij hebben gekozen voor de ZPacks triplex Spruce Green. Deze tent heeft een vloeroppervlakte van 230x153cm. Ruim voldoende voor 2 personen dus. Inclusief hoes en exclusief haringen weegt deze tent slechts 708 gram. Daarbij heb je nog 2 wandelstokken nodig om hem op te zetten, een klusje dat in 5 minuten gemakkelijk gedaan kan worden. De tent is gemaakt van Dyneema. Dit is een kunststofvezel, in Nederland ontdekt en ontwikkeld. Voordelen: ultralicht, supersterk, waterdicht, hoeft niet gecoat te worden, zakt niet door bij nat weer (neemt geen vocht op). Het spul is zo sterk dat een apart grondzeil niet nodig is. Nadelen: ten eerste de prijs, het materiaal is beslist niet goedkoop. Ten tweede: het is een enkeldaks tent, dus er kan aan de binnenkant condensvorming optreden. De tent is zodanig geconstrueerd dat dit netjes afgevoerd wordt, maar je moet niet je hoofd stoten tegen het tentdoek als het vochtig is. Wij hebben dit overigens niet als een probleem ervaren.

Rugzakken
Ook voor de rugzakken hebben we gekozen voor Zpacks. Voor Petra de Arc Haul 62L (647 gram) en voor Pjotr de Arc Haul Zip 64L (732 gram). Eveneens van Dyneema met dezelfde voordelen als bij de tent. Niet alleen ultra-lichtgewicht, sterk en bijna waterdicht, ze dragen ook nog eens uiterst comfortabel met voldoende ventilatie op de rug. Daarbij komen dan nog bij beide rugzakken 88 gram aan accessoires (Belt Pouch, Lumbar Pad, Shoulder Strap Pads, Trekking Pole Holsters).

Schoenen
De zoektocht naar de juiste schoenen is het lastigste gebleken. Voor Pjotr althans. Petra kan overal op lopen en heeft gekozen voor trail run schoenen (La Sportiva Akyra). Pjotr heeft brede voeten die snel moe worden en is na veel experimenteren uitgekomen op de Meindl Tramin GTX. Een heel comfortabele wandelschoen, maar wel warm en met niet heel veel grip wat lastig is in de bergen. Dus is Pjotr op het laatste moment geswitcht naar sandalen: Chaco Z/Cloud, al dan niet in combinatie met (waterdichte) sokken. Die lopen heel comfortabel, ook over lange afstanden, en bieden veel ruimte aan de tenen etc. Ventilatie is ook geen issue. Door een rivier lopen is ook geen probleem. Maar de tenen zijn niet beschermd. We zullen zien hoe dit uitpakt...

Slaapzak en -mat
We blijven naar verwachting minstens een half jaar weg en de temperatuur kan onderweg 's nachts sterk variëren. We zijn uitgekomen bij een flinke slaapmat: Therm-a-rest NeoAir Xtherm MAX Rw 183x64cm. De mat weegt 650 gram, is 6,4 cm dik, heeft een R-waarde van 6,9 en past in een 4L stuff sack. Slaapt heel comfortabel en zelfs bij vorst hebben we geen last van optrekkende kou uit de grond. De slaapzak is van dons: de Feathered Friends Flicker YF Quilt 40. Als het steenkoud is, gebruiken we die als een mummie slaapzak, als het zwoel is als een lichte deken en als het warm is helemaal niet. De slaapzak weegt 620 gram en past zonder moeite in een 5,6L stuff sack. We nemen ook een lakenzak mee: Sea to Summit coolmax sleeping bag liner traveller (354 gram). Houdt je slaapzak schoon, geeft wat extra warmte en is bovendien verplicht in de berghutten. Als kussen gebruiken we de Nemo Equipment Fillo (260 gram). Wel relatief zwaar, maar biedt goede steun aan het hoofd en is comfortabel.

Kookgerei
We zullen regelmatig uit eten gaan, maar willen ook zelf kunnen koken. En dan niet alleen het "adventure food". Wij vonden de MSR WindBurner Group Stove System (600 gram) een goede keuze: wordt geleverd met een pan van 2,5L en staat heel stevig. De brander is efficiënt en werkt ook bij harde wind prima. Nadeel: de flessen van Campinggaz passen er niet op. En laat dat nu het enige zijn dat je in Frankrijk en Italië kunt vinden. Dit hebben we opgelost met een verloopstukje van Jeebel Camp. Wel weer een extra 42 gram. Verder hebben we ieder een setje plastic bestek en een beker en een trog: Sea to Summit X-Set 2-piece (154 gram). Beide opvouwbaar en dus heel compact om mee te nemen. Een platte trog kan ook dienen als snijplank.

Stoelen
Ja, u leest het goed: stoelen. We willen onderweg (in Nederland struikel je over de bankjes, maar in het buitenland echt niet) en op de camping of tijdens het wild kamperen lekker kunnen zitten. En dus nemen we 2 Helinox Chair Zero (520 gram) mee. Bij elkaar ruim een kilo, en dat is veel, maar we hebben het ervoor over. Ze zitten verrassend lekker!

Kleding
Onderweg (bij warm weer) dragen we een onderbroek, een korte wandelbroek, een T-shirt (merinowol), een hoed of pet en sokken + schoenen (Petra) respectievelijk sandalen (Pjotr). In de rugzak nemen we dan nog mee: 1 lange wandelbroek (lichtgewicht), 1 overhemd, 1 muts, 1 onderbroek, 1 T-shirt, 1 shirt met lange mouwen, 1 hoody, 2 paar sokken, hardloophandschoenen en zwemkleding. En ook nog ieder Arc'teryx Motus AR lang ondergoed (warm, lichtgewicht, sneldrogend) dat in koude nachten als pyjama functioneert en in koude dagen als extra laag.

Regenkleding
Regenkleding biedt niet alleen bescherming tegen de regen, maar ook tegen kou en wind en, zo hebben we ondervonden, tegen manshoge brandnetels. De regenjas is voor ons beiden de Arc'teryx Beta AR (415-460 gram): volkomen waterdicht, goed ademend en zeer stevig. De regenbroek is van iets lichtere kwaliteit: Arc'teryx Zeta SL (245 gram). We hebben er al aardig wat dagen in gelopen en het voldoet prima.

Stuff sacks
Onderschat niet het belang van goede stuff sacks. Een goede stuff sack is (ultra)lichtgewicht, oersterk en bij voorkeur waterdicht. We hebben onze spullen georganiseerd in 25 verschillende stuff sacks variërend van 14L voor de keukenspullen tot een kleine tablet zip pouch voor de e-readers. Vrijwel alle stuff sacks zijn van ZPacks (en dus van Dyneema). Voor bijvoorbeeld onze toilettas gebruiken we de Zpacks Packing Cube Small 2L (17 gram). Maar we hebben er ook een paar van Sea to Summit.

Elektronica
Allebei hebben we een e-reader mee, een hoofdlamp (Nitecore NU25) en een smartphone tevens camera. Verder hebben we een powerbank mee (2x Xtorm Go 5000 mAh), wat oplaadkabels en een smartwatch (Garmin Fenix). Het grote voordeel van de Garmin is dat je er heel eenvoudig mee kunt navigeren. We plannen onze route meestal 2, hooguit 3 dagen vooruit. Dat doen we op de smartphone met behulp van Locus maps, een gratis app met alle wandelpaden van over de hele wereld. Je kunt er in nog geen 5 minuten de route mee plannen. Die route sla je op als gpx-bestand en zend je naar Garmin Express. En via Garmin Express kun je de route weer eenvoudig via bluetooth naar je smartwatch sturen. Op de ochtend van vertrek start je de route op je smartwatch en je kunt onmogelijk nog verkeerd lopen. Heel plezierig want je hoeft onderweg helemaal niet met de route bezig te zijn en papieren kaarten heb je totaal niet meer nodig. En als je overzicht wilt hebben, kun je ook nog via je telefoon op Locus maps kijken waar je precies bent. We hebben ook OsmAnd kaarten van het hele gebied gedownload. Die kaarten kunnen we dus ook offline raadplegen en bieden uitstekende filtermogelijkheden, je kunt bijvoorbeeld zoeken op restaurants en supermarkten, maar ook op drinkwatervoorzieningen en wildkampeerplekken.

Overige
Vermeldenswaard zijn verder nog:

• Onze portemonnees (Zpacks Tri-fold Minimalist Wallet). Wegen slechts 12 gram en je kunt er alles in kwijt.
  • De wandelstokken: Black diamond alpine carbon cork (486 gram per paar).
  • Pelgrimspas (2x21 gram): biedt de mogelijkheid tot onderdak in kloosters en kerken.
  • Mini rugzak voor dagtochtjes en/of boodschappen: Black Diamond Cirrus 9 (30 gram).
  • De handdoeken: ieder een Sea to Summit - Pocket Towel L (113 gram) en M (83 gram).
  • 12 stuks haringen: MSR Groundhog tent stakes (180 gram).
  • Schepje: TheTentLab The Deuce #2 UL Trowel (21 gram).
  • Waslijntje 3,5m: Sea To Summit Clothesline (25 gram).
  • Sit pads: een dun laagje foam afgewerkt met aluminium om op te zitten. Isoleert heel goed en weegt slechts 20 gram per stuk. Kan eventueel ook gebruikt worden als windscherm tijdens het koken.
  • Victorinox zakmes.
  • Decathlon zonnebril (26 gram).
  • Yogamatje (125 gram).