Metz - Corny-sur-Moselle

12 mei 2022 - Metz, Frankrijk

Do 12 mei 2022

22,6 km 302 hoogtemeters top 279 m

Rond 8 uur verlaten we ons luxe appartement aan de voet van  de kathedraal. We pikken een vers brood op voor de lunch en lopen via een serie parken en paden langs het water Metz uit. Douze points voor Metz: een groene, sfeervolle stad, echt de moeite waard voor een tussenstop op weg naar het zuiden of noorden.

Goed om te weten: het stadscampinkje aan de Moezel is een snoepje: we hebben er een kijkje genomen. Een vriendelijke en kordate mevrouw checkte, toen we de camping op wilden lopen, onmiddellijk of we er wel stonden. Niet dus, en daarom mochten we er niet op, prima bewaking. We hebben een praatje met haar gemaakt: de mooiste plekjes direct aan het water zijn voor tentjes.

Na een km of 7 houden we onze appeltjespauze, op een bankje naast een weitje waar een groep dames al yoga-end zingeeft aan het leven.

De GR5 voert ons door Scy-Chazelles, de geboorteplaats van Robert Schuman (de politicus, niet de componist), die de verzoening met Duitsland inzette na de 2e wereldoorlog en samen met Gaspari, Monet en Adenauer de fundamenten voor de huidige Europese samenwerking legde. Zijn dorpsgenoten werken er hard aan hem heilig verklaard te krijgen, hij is alvast 'eerbiedwaardig' verklaard, de weg tot heiligheid lijkt echter nog lang. Tot zover voor de pubquizzers en 2 voor 12 spelers.

De dorpjes rijgen zich aaneen. Ze zijn groen en er staan mooie huizen en tussendoor zijn er wijnvelden. Metz is nog in beeld maar het stadse leven voelt ver weg hier.

We lunchen aan een betonnen picknicktafel bij een bronnetje in een verwilderd veldje, met uitzicht op een wijnveld. Het is lekker weer: warm in het zonnetje en prettig koel in de schaduw.

We wandelen ontspannen verder, het is ver noch hoog vandaag.  Na een klimmetje gaan we toch nog een stukje door een bos. Het is dichtbegroeid en het paadje is niet breder dan 30 cm. Ik loop voorop en vang dus alle spinnendraden, we zijn hier blijkbaar de eersten vandaag.

Naar beneden gaat het weer: we verlaten de GR5 om in Corny-sur-Moselle te kunnen kamperen. Campings zijn dun gezaaid langs de GR5 in dit gebied dus hëeft Pjotr (trouwe lezers weten nu hoe) een alternatieve route bedacht. We steken de Moezel over en lopen een km terug naar het noorden om boodschappen te kunnen doen, ook dat is een puzzel hier. We vinden een goed voorziene Lidl, da's fijn.

Zwaar beladen lopen we langs de Moezel naar het zuiden over een mooi fietspad met aan de ene kant de brede Moezel en aan de andere kant groene moerassen. Bij Jouy passeren we een stuk Romeins aquaduct dat er als nieuw uitziet maar dat dus niet is.

Nog een mijlpaal: de eerste muggen! Gelukkig vinden die Pjotr lekkerder dan mij en lijken ze niet op de camping te zitten. De camping is simpel maar heeft alles wat wij nodig hebben: sanitair, een zacht grasveldje en rust. Met als bonus uitzicht op de Moezel en een bodemprijs van €11.

Het zelfkookmenu voor vanavond:

1. Petra:
    Held ! Ik vind spinnenwebben nooit zo erg, MAAR WAAR IS DIE SPIN ..😳😳
  2. Lian:
    12 mei 2022
    En inmiddels hebben jullie de 400 km overschreden als ik goed opgeteld heb (402,5?). Prachtige reisverhalen!
  3. Connie:
    Mooie reisverslagen en foto’s 😀
  4. Sophie Verbong Strijbos:
    Hoi wandelluitjes,

Weer genoten van de mooie verhalen ,foto s en video s helemaal geweldig , hopelijk genieten jullie beide ook van alles wat er op jullie pad komt net zoals de volgers van jullie reis verhalen genieten.

Lieve groet en veel wandelplezier.🙋‍♀️
  5. Nellie:
    12 mei 2022
    Je stapt flink door fijn om je zo te zien lopen.
  6. Marian Claessens:
    12 mei 2022
    Weer meer kilometers in de benen en een mooi reisverslag met een verrukkelijk menu. Dat is vast genieten op een weiland met uitzicht.
  7. Inez S chreurs:
    13 mei 2022
    Weer een mooi verhaal over een mooie dag en dan ook nog zo'n uitgebreid menu bereid met jullie lichtgewicht uitrusting. Ik geniet ervan om met jullie mee te reizen.
  8. Nico Berghuis:
    14 mei 2022
    Weer mooie etappe en mooie impressies, genieten, ja jammer van die muggen.