Les Brenets, rustdag

11 juni 2022 - Les Brenets, Zwitserland

De nacht is lang. Het is niet zo'n goed idee het trekkersveldje strak onder het terras van het restaurant te leggen waar tot 23 uur gezellig geborreld wordt, waarna er hartstochtelijk afscheid genomen wordt met talloze 'a demain's en 'bonne nuits' en de auto's de berg afrazen het dorp in.

Om te voorkomen dat we te vroeg in de Alpen aankomen, het mooi weer is en dit een leuke camping is (overdag dan) hebben we hier een rustdag genomen. Pjotr doet de was en verdiept zich in de verdere planning. De camping ligt hoog op een helling boven de Doubs die hier een breed meer vormt. Het landschap is weids en open, dat zijn we niet meer gewend na weken met veel bos en brengt een heel andere sfeer mee.

Ik ga met de trein naar La Chaux-de-Fonds, een stadje verderop dat zo'n beetje de bakermat van de horlogemakerij heet te zijn én waar le Corbusier geboren is. Ook staan er wat mooie art nouveau gebouwen. Op de camping hebben we een kortingskaart gekregen waardoor je gratis met het ov kunt reizen  en ook alle musea én boottochtjes op het meer gratis zijn.

Het eerste treintje is voorzien van James Bond silhouetten. Waarom is niet duidelijk, het is een boemeltje dat enkel naar het 8 minuten verderop gelegen Le Locle sukkelt waar je kunt overstappen op een 'echte' trein.

In La Chaux-de-Fonds zie ik inderdaad een paar prachtige villa's.  Er is ook een heel museumkwartier met een  stuk of 6 musea, ik breng een uurtje door in het horlogeriemuseum.

Een gezellig centrum is er niet echt, er zijn wel veel terrasjes maar ook daar is het niet druk ondanks dat het een stralende zaterdagmiddag is. Na een paar uurtjes heb ik het wel gezien en met een rugzak vol boodschappen  zoek ik James Bond weer op.

Op de camping delen we chips en kersen in ons kamp. Kalm dagje vandaag, zometeen koken en dan zal het wel zo'n beetje gedaan zijn met de rust. Morgen weer de bergen in, eten en kamperen bij een afgelegen ferme auberge.