Les Brenets - Vieux Châteleu

12 juni 2022 - Montlebon, Frankrijk

Zondag

18,8 km 755 hoogtemeters top 1288

Het was gisteravond een stuk rustiger bij het restaurant. In ruil daarvoor werd er achter onze tent tot na 11 uur getennist,  en de verlichting daarvan stond vol op onze tent. Om 23.15 werden we getrakteerd op een vuurwerkshow, de vallei zorgde voor indrukwekkende geluidseffecten. Daarna hebben we goed geslapen.

De dag begint weer stralend,  maar de tent is flink nat van dauw en condens, hoe dat werkt hebben we nog steeds niet door. We delen de ontbijttafel met Rita en Kees, Linda is al vroeg op pad want die loopt verder door vandaag.

We snijden meteen al een stukje af door de camping door een hekje onderin te verlaten. We lopen de kortste weg terug naar de GR5 en slaan daardoor Villers le Lac over. Rustig klimmen we naar 1288 m, eerst over kleine weggetjes en dan over steeds smallere bospaden. Meestal in de schaduw, wat fijn is, want de zon doet zijn best. Waar het open is hebben we uitzicht over de glooiende weiden en bossen. Mooie boerderijen hier, heel groot, met veel houtwerk en enorme daken.

We slingeren weer een heel eind langs de Zwitsers-Franse grens, met ook hier grenspalen.

Op de top van Meix Mussy (1288m) vragen we aan Fransen die daar lopen de 1000 km foto van ons te maken. Ze zijn benieuwd naar het verhaal daarachter dus dat vertellen we, één van hen wil ons zelfs gaan volgen en maakt een foto van de website. Welkom?

Ja, we hebben er vandaag 1000 km op zitten. In 7 weken. Da's best ver vinden we zelf. We hebben ook nog wel een stukje te gaan: ongeveer 2000 km nog.

We lunchen bij picknicktafels bij een wintersportcafé (dat natuurlijk dicht is) en krijgen het daar flink heet. Na de lunch is het nog maar een kilometer of 6. Ik complimenteer een mevrouw met de mooie ferme waar ze in woont, ze blijkt er gehuurd te wonen, de eigenaar is een Nederlander....

Een stukje verderop vinden we een  ferme auberge die open is, we kunnen  er inderdaad wel een koude appelsap krijgen. Er lijkt een familiefeest aan de gang, iedereen loopt er in nadrukkelijk Zondagse Kleren.

Nog een stukje door een weiland, terwijl we andere lopers over de weg zien doorlopen, dat snijdt een stuk af, we ontmoeten elkaar op de weg. Nog een paar kilometer asfalt en een pittige klim in de zon en dan zijn we even na 3en bij le Vieux Châteleu. Daar zit al een NL stel dat er een kamer heeft gereserveerd, en de Fransen die de weg afsneden arriveren ook al snel.

We krijgen een tentplekje en weten dat om te zetten in een iets minder mottig plekje in een verwilderde moestuin. Tent opzetten, drankje regelen, oplader aan de stroom, waar is de wc/douche? Kees en Rita komen ook aan en zetten hun tent naast de onze neer.

1. Su:
    1000km 💥🍾🥂
  2. Paul Jacobs:
    12 juni 2022
    Geweldige prestatie, 1000 km!
  3. Atie Monni:
    7 weken alweer! Maar de eerste 1000 km. zitten erop! 🤪🚶🚶‍♂️🌲🥂
  4. Inez Schreurs:
    13 juni 2022
    Via de autostrada wordt de afstand de helft korter, wisten jullie dat?
    Maar........ ik geniet elke dag van jullie verhalen en probeer me voor te stellen hoe dat is om zo'n lange tijd te lopen en steeds hetzelfde aan te hebben (lekker belangrijk).
    En ik vraag me ook af of jullie niet af en toe verschrikkelijk balen maar daar klinkt in jouw leuke verslagen in elk geval niets van door, Petra
  5. Joitske Hulsebosch:
    13 juni 2022
    Gefeliciteerd met de 1000!
  6. Lyset:
    13 juni 2022
    Mooie mijlpaal, de 1e 1000. Super gedaan!
  7. Nico Berghuis:
    13 juni 2022
    1000 km's, proficiat! En dat op de dag na een Frans zondagavond dorpsfeest.
  8. Nel en Jos:
    13 juni 2022
    Top wat een prestatie!! GEFELICITEERD!
  9. Sophie Verbong Strijbos:
    15 juni 2022
    Toppie 👍 Felicitatie waard met de 1000 km mijlpaal.

Groet van mij uit Velden🙋‍♀️