Kedange sur Canner - Metz

9 mei 2022 - Metz, Frankrijk

Ma 9 mei 2022

33,5 km 384 hoogtemeters, top 314

De kikkerbillenburger hebben we maar laten zitten, de gewone burger met frites en salade smaakte best. De rest van de avond hangen we lekker op bed.

Om half 8 beginnen we aan de lange tocht naar Metz, ruim 33 km vandaag, met een paar blaren mijnervoets. Spannend....

We lopen lange tijd over asfalt, eerst over een best drukke weg met gelukkig stoepjes, daarna over een rustiger D-weg, waar ter compensatie wel extra hard gereden wordt.

Pas na een km of 7 bereiken we de eerste zandweg, die helaas meteen ook behoorlijk stenig is, goed kijken waar je loopt dus. We lopen door graanvelden, die nu nog frisgroen zijn, en zien verderop in het weidse landschap uitbloeiende koolzaadvelden. De kastanjes en seringen staan in volle bloei.

De dorpjes die we passeren zien er aardig maar ook stilletjes uit, winkeltjes, laat staan cafés, ontbreken totaal.

In de zon is het heet vandaag, dus we picknicken in de schaduw van een meidoornheg midden op een zandpad. Voor we verder gaan, prikt Pjotr mijn blaren nog maar eens door. Sinds ik mezelf heb uitgelegd dat blaren eelt-in-wording zijn, zijn ze prima te verdragen.

Verder gaat het, op zoek naar water. In een tuin zie ik een vrouw lopen, en ik vraag haar om water. Ze stuurt haar dochter met een anderhalveliter fles, precies genoeg om beide waterflessen te vullen. Of we ook iets kouds willen drinken? Graag! We krijgen koude frisdrank en dat is een ware traktatie. Onze eerste trail angel! Na een praatje gaan we weer verder. We blijven de aspartaamnasmaak van de limo nog lang proeven.

Een stukje verder hangt er uitleg in de struiken dat de GR5 (en de Camino, ze lopen hier veel samen) omgelegd is wegens wegwerkzaamheden. De omleiding is goed aangegeven en de tocht wordt er gelukkig niet langer van.

Het laatste klimmetje gaat gelukkig door één van de zeldzame stukjes bos vandaag. Dan gaat het hoog bovenover richting Metz. We kijken de hele tijd uit op een monsterlijk flatgebouw dat precies op het hoogste punt van de heuvel is gebouwd, en daar gaat de route natuurlijk langs. Een lange afdaling Metz in volgt. Eerst langs flatgebouwen, dan door een villawijk met Simcity villa's, en dan moet er een aantal rondwegen overgestoken worden om echt in het centrum te komen.

Het laatste stukje gaat over de vestingwerken en langs een kasteel. De laatste kilometer langs de Moezel lijkt heel lang: de accu begint leeg te raken. Even na vijven bereiken we ons appartement.

We zijn erg tevreden over hoe het ging vandaag: grote afstand én wat blarenleed maar nog best fit bij aankomst. Dat komt goed uit want het is natuurlijk wel uit eten geblazen hier!

1. Aura:
    9 mei 2022
    Met veel plezier lees ik elke dag jullie dagverslag. Ik kijk er naar uit, ook tijdens onze rondreis met caravan door het prachtige Schotland. Nu met uitzicht op Ben Nevis, zeker wat voor jullie ! Allez Randonneurs !
  2. Jolanda Hoeijmakers:
    9 mei 2022
    Pittig dagje vandaag!! Geniet van jullie uit etentje en de rustdagen!!!
    Groetjessssss
  3. Atie Monni:
    9 mei 2022
    Hopelijk krijg je gauw een dikke eeltlaag Petra, want jullie moeten nog een eindje. Maar het schiet goed op zo te zien!
  4. Monique Rippen:
    9 mei 2022
    Leuk dat jullie in Metz zijn, Sraar en ik zijn er ooit een weekend geweest en hebben het er heerlijk gehad. Eze hebben een prachtige concertzaal helemaal van hout! Wij kwamen hier toevallig bij uit. Veel plezier, in deze mooie stad met een heel eigen sfeer…
  5. Jos en Nel:
    9 mei 2022
    Eet smakelijk geniet ervan!!
    Leuke foto’s en filmpjes wij genieten iedere dag van
    Jullie mooie verhaal.
  6. Carola:
    9 mei 2022
    Was een flinke trip vandaag! Geniet van de dagen in luxe in Metz.
  7. Nico Berghuis:
    10 mei 2022
    Nou nou, dat was weer een stevige etappe, goed om even de teugels te vieren in het mooie Metz.
  8. Sanne:
    10 mei 2022
    Gefeliciteerd met je verjaardag Pjotr, een fijne dag gewenst! En sterkte met het blarenleed (pardon.. 'eelt in wording'). Groetjes!