Sierck-les-Bains - Kedange sur Canner

8 mei 2022 - Veckring, Frankrijk

Zo 8 mei 2022

24,1 km 444 hoogtemeters,  top 336

Gisteravond een praatje gemaakt met de buurman, een Engelsman die in Luxemburg woont en een paar dagen op stap was. Hij vertelt dat hij de Vierdaagse ooit gelopen heeft en zo verbaasd was dat iedereen zo vroeg opstond om de 50 km lopers bij de start uit te zwaaien. En dat hij er later pas achter kwam dat dit feestgangers waren die hun bed nog niet gezien hadden.

Buiten de camping is een hangplek voor jongeren, met bijpassende muziek. Gelukkig vertrekken ze keurig rond half 11.

Dan hebben wij al een uur kunnen genieten van het uitbundig aangelichte fort, echt Frans!

We slapen redelijk, we zijn niet echt moe en af en toe vaart er een boot bijna door de tent.

Tegen zevenen staan we op, het is helder weer en de zon piept net boven de heuvel uit. Ik laat een ongebruikte witlof (gisteren raar ingekocht) achter bij Nederlandse fietsers.

In Sierck-les-Bains mogen we meteen naar het fort klimmen, en weer terug naar beneden, want verderop zijn bouwwerkzaamheden en mag je er niet door. Er is het een en ander weggespoeld op de route  van de GR5, daarom is er een alternatieve route ingesteld, die loopt bijna tot Montenach. Niet verkeerd, die route, prima aangegeven en naast asfalt ook bos. Na Montenach gaat het verder over asfalt en brede bosweg door glooiende velden en stukken bos. Het schiet lekker op en is rustig, maar niet erg spannend.

Weinig bankjes hier, wel een mooie op 2200 km van Santiago de Compostela. Gelukkig hebben wij onze stoeltjes.

We naderen een militair oefenterrein en dat is te merken aan de weg: die is lastig te belopen omdat-ie half verhard is met allerlei soorten puin, waarschijnlijk om te voorkomen dat de militaire voertuigen vast komen te zitten in zachtere grond. Het ziet er naar uit en het loopt vervelend: voor het eerst krijgen we last van pijnlijke voeten.

Van de omgeving krijgen we minder mee zo: we moeten goed kijken waar we de voeten neerzetten. Jammer, want we lopen door groen en vriendelijk boerenland. We horen, net als gisteren, koekkoeken en krekels, en in de bermen bloeien bosaardbeitjes, dat belooft snoepen over een paar weken.

We zien de eerste oorlogsresten: er staan bunkers en geschutskoepels van de Maginotlinie uit de WO2 langs het pad.

Even na drieën bereiken we ons hotel in Kedange sur Canner (geen campings hier). Het is meer een motel, en doet wat vreemd aan hier in de middle of nowhere. Het restaurant blijkt gesloten, we kunnen wel eten halen bij het afhaalloket. Dat heeft o.a. kikkerbilletjesburger...

1. Atie Monni:
    8 mei 2022
    Kreeg foto's van Vanna en Erik uit Trier en vond ze al zoveel op die van jullie lijken....
  2. Jolanda Hoeijmakers:
    9 mei 2022
    In onze zonovergoten tuin (24 graden) de laatste 2 dagen bijgelezen en foto's en video's bekeken! Weer 2 prachtige dagen voor jullie en mooie verhalen voor jullie volgers!!👍🌼🌻