Gepersonaliseerde routeplanner en navigeren

10 mei 2022 - Metz, Frankrijk

Vandaag een rustdag in Metz. Een mooie gelegenheid om uit de doeken te doen hoe ik onze etappes plan. Dit is interessant voor iedereen die meerdaagse wandeltochten wil maken en werkt overal, tot en met Nieuw Zeeland aan toe.

Wat je nodig hebt is: een smartphone, een Garmin horloge met navigatie functie en 5 apps: Locus maps (kun je gratis downloaden) om de route mee te plannen, Garmin Connect om de route op het horloge te zetten, OsmAnd om snel de POI (points of interest) te vinden en om overzicht te creëren, Google maps om openingstijden en reviews te raadplegen en tenslotte WhatsApp als tussenstation.

Locus maps is in mijn ervaring met afstand het meest geschikt voor het plannen van mooie wandeltochten waarbij asfalt (en auto's) zoveel als mogelijk vermeden worden. Het werkt heel snel, in een mum van tijd heb je een gpx-bestand gereed om op je horloge te downloaden. Garmin Connect, Google maps en OsmAnd zijn om verschillende redenen niet geschikt voor het plannen van wandeltochten, maar bieden wel aanvullende ondersteuning.

Voor elke etappe maak ik een aparte planning (dat loopt véél prettiger dan 1 meerdaagse route), meestal 2 of 3 dagen vooruit.  Als voorbeeld voor deze uitleg gebruik ik etappe 14, van Remich naar Sierck-les-Bains, zoals we die uiteindelijk gelopen hebben. Zo pak je dat aan:

Je opent Locus Maps, klikt op het menu (3 liggende streepjes) en kiest "Routeplanner". Op het midden van je scherm verschijnt een targetsymbool. Dat plaats je op je vertrekpunt, in dit geval de camping in Remich, en klikt op de +knop linksonder. Vervolgens zoom je uit en plaats je het targetsymbool op je eindpunt, in dit geval de camping in Sierck-les-Bains, en klikt wederom op de +knop. Het resultaat is de handigste wandelroute van A naar B. Onderaan je scherm zie je 13,8 km met 67 hoogtemeters en op je scherm zie je een blauwe lijn met de route, die loopt aan de Duitse kant van de Moezel. Dat is niet helemaal wat we willen. We willen zoveel mogelijk de GR5 lopen en we willen onderweg lunchen en we willen vlak voor de camping boodschappen doen. We gaan nu dus de route aanpassen naar onze specifieke wensen.

Druk op de -knop linksonder en de eindbestemming wordt gewist. Verplaats het targetsymbool naar een willekeurige plek op de GR5 route (die heb ik volledig gedownload op Locus) en je ziet dat de route zich aanpast. Herhaal deze stap zoveel als nodig voor de eerste helft van de etappe. Ga dan met je targetsymbool naar de gewenste lunchplek (in dit geval restaurant Le Chalet, gevonden via de POI in OsmAnd) en voeg die toe. Ga dan naar de supermarkt in de buurt van de camping (die is er lang niet altijd, maar nu wel, Carrefour aan de D64) en voeg die toe. En dan nog het laatste stukje naar de camping. Klik dan op de 3 streepjes rechtsboven en kies voor opslaan. Je kunt nu de route een naam geven en opslaan.  Kies nu de 3 streepjes linksonder en klik op tracks- en routebeheer. Kies de route die je net gemaakt hebt en kies linksonder voor het "Delen" symbool. Kies voor delen als GPX. Kies voor delen via WhatsApp en stuur de route naar je loopmaatje. Klik in WhatsApp de verzonden route aan en open de route met Garmin Connect. Je kunt nu de route daar opslaan en verzenden naar je horloge. Als extraatje kun je de route ook opslaan in OsmAnd. Ik doe dat altijd omdat ik de kaarten van OsmAnd veel mooier vindt dan die van Locus, en ook omdat ik die kaarten offline heb gedownload. Je kunt dan de route offline raadplegen onderweg, ook als er geen verbinding is (en dat komt best vaak voor in de bergen).

Navigeren is nu een fluitje van een cent. Bij vertrek start je de koers op je horloge en je hoeft alleen maar de route te volgen. Garmin biedt een zeer helder en gedetailleerd scherm (een radius van ongeveer 150m) waarin je route staat afgebeeld en waarin staat wanneer de volgende afslag is. Verkeerd lopen is nagenoeg uitgesloten. Mocht je toch van de route afwijken, vanwege bijvoorbeeld een "deviation" dan zoomt het scherm op je horloge automatisch uit, zodat je precies kunt zien hoe je weer terug kunt keren naar de route. Je kunt al lopende ook nog andere informatie raadplegen op je horloge, zoals de resterende afstand (heel fijn om precies te weten als je moe begint te worden), hoogteprofiel, kompas etc.

Bij de foto's staat een screenshot met de eerste helft van de route afgebeeld op OsmAnd. De roze lijn is de route en de paarse de GR5. Als POI staan "Cafés en restaurants" ingesteld. Onze lunchbestemming zie je rechtsonder tussen de plassen vlak bij de 419. Ook zie je dat onze route bij Wintrange van de GR5 afbuigt en na de lunch een stukje langs de Moezel verderloopt.

Succes met plannen!

Deze blog werd geschreven door Pjotr  die vandaag jarig is.

1. Lidia:
    Gefeliciteerd Pjotr
  2. Petra:
    Van harte, Pjotr!
  3. Jos en Nel:
    Gefeliciteerd Pjotr!Een mooie dag gewenst
    en heel veel succes met weer een volgende stap.
  4. Sanne:
    🥳🥳
  5. Anne van Tuinen:
    10 mei 2022
    Blijkbaar ben je op deze historische dag jarig. Van harte.
  6. Nico Berghuis:
    10 mei 2022
    Hoi Pjotr, van harte proficiat met je verjaardag, vier het goed samen! Dank voor je navigatie uitleg, nice to know maar ga het nog niet zelf proberen.
  7. Marjolijn Boeren:
    10 mei 2022
    Van harte gefeliciteerd en nog vele mooie wandeljaren gewenst!
  8. Marlies van den Munckhof:
    10 mei 2022
    Proficiat Pjotr! En dank voor de uitgebreide uitleg 👍!
  9. Jacqueline:
    10 mei 2022
    Gefeliciteerd Pjotr! Dankje voor de uitleg. Ik ga t uitproberen!
  10. Connie Sleutel:
    Gefeliciteerd Pjotr!
  11. Carola:
    Van harte gefeliciteerd!
  12. Lenny Wagemans:
    Gefeliciteerd Pjotr☕️🍰
  13. Inez S chreurs:
    11 mei 2022
    Van harte gefeliciteerd Pjotr, weliswaar 8 minuten te laat maar zeer van harte.
    De uitleg gaat boven mijn pet want wat digitale dingen aangaat, moet ik iets kunnen zien om het te begrijpen. Ik ben erg onder de indruk van de zeer gedegen voorbereiding die jullie gedaan hebben en verheug me op de verdere reisverslagen.
  14. Hans:
    11 mei 2022
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag Pjoter, al is het een half uurtje te laat. Waarschijnlijk zie je dit pas in de ochtend. Ik wens jullie een verdere goede tocht en met jouw navigatie gaat er geen meter teveel verkeerd gelopen worden.
  15. Judith:
    11 mei 2022
    Beetje te laat, maar alsnog van harte gefeliciteerd Pjotr! Ook jouw uitleg lijkt mij een prima aanvulling op jullie gezamenlijke boek. Hebben jullie al een uitgever?