Herimoncourt - St. Hippolyte

6 juni 2022 - Saint-Hippolyte, Frankrijk

Maandag

26,3 km, 901 hoogtemeters, top 822 meter

Gisteravond aten we in de plaatselijke Kwalitaria, waar het talrijke personeel goed voor ons zorgde. Op de terugweg maar huis begon het te regenen, gelukkig hadden we de regenjassen mee. Toen we net thuis waren barstte het goed los: onweer en harde regen. Fijn om dan binnen te slapen!

Caroline, onze gastvrouw, zorgt ook voor ontbijt. We kletsen wat, en ze vertelt zelf vaak op het FIMU opgetreden te hebben, en daar zelf ook heen te gaan vandaag, grappig om dat te delen.

Tegen negenen beginnen we aan de eerste klim, Herimoncourt uit, terug richting de GR5 die we in Abbévillers weer oppikken. We pikken daar ook eten voor vanavond op, ook hier zijn winkels dungezaaid en/of dicht op 2e pinksterdag.

Het is vochtig door de regen van gisteren en het warmt best goed op vandaag, waardoor het wat benauwd wordt. Onze eerste pauze is aan een klein riviertje, 300 m verder blijkt een open café te zijn, kans gemist.

We klimmen en dalen verder door velden en heuvels en bereiken de Zwitserse grens. Da's wel cool, helemaal naar Zwitserland gelopen! De route loopt over de frans-zwitserse grens. Er staan overal grenspalen: als je die rechts voorbijloopt ben je in Frankrijk, links ervan is het Zwitserland.

We lunchen aan de rand van een enorme weide met veel bloeiende klaver, het zoemt er van de insecten. Voor het eerst vegen we teken van de benen, we moesten een stukje door erg woest onkruid. Op warme plekjes rijpen bosaardbeitjes, lekker zijn die!

Na de lunch volgt nog een lange klim, gelukkig vooral door het bos, in de zon is het behoorlijk warm. De GR5 is hier rommelig bewegwijzerd,  het is goed dat we Pjotr's GPS erbij hebben.

In een dorp vraag ik water aan mensen die buiten bezig zijn, dat gaat altijd goed. Een nieuwe klim volgt, naar een fort, dat toch nog 821m van de route af blijkt te liggen, da's ons te veel om.

We zitten echt in een nieuwe omgeving hier: het graniet van de Vogezen heeft plaatsgemaakt voor kalkbodems hier, de paden bestaan deels uit witte brokken steen die glad worden als ze nat zijn. Ook de bossen zijn anders, hier is veel meer ondergroei dan in de open bossen van de Vogezen. En het landschap is wat kleinschaliger, met kortere, maar ook méér klimmetjes.

Iets na vijven bereiken de camping, we hebben de pijp dan goed leeg. Veel hoogtemeters gemaakt vandaag én veel gedaald en ruim 26 km is ook niet niks na de bijna 34 van gisteren. We verwennen onszelf met een trekkershut op de camping, en blijven morgen nog een dagje hier. We liggen flink voor op ons schema en dit is een leuk dorp, dus het kan makkelijk.

1. Marian Claessens:
    6 juni 2022
    Wat een mooi landschap en opnieuw een mooi verhaal.
    Ik raak bijna verslaafd aan je dagelijkse blog. Vrij onschuldig maar graag niet te snel doorlopen dus.
    Slaap lekker in de trekkershut en geniet van het dorp en de vrije dag morgen.
  2. Connie:
    6 juni 2022
    Ja erg leuk om zo mee te reizen. Geniet van de extra dag!
  3. Jos en Nel:
    6 juni 2022
    Prachtige foto’s en weer een mooi verhaal.
    Heel spannend om elke dag mee te beleven wat jullie mee maken. Heel veel succes!!
  4. Lyset:
    6 juni 2022
    Ik blijf jullie verhalen volgen, zo leuk!
    Heel herkenbaar… (tijdens onze fietstochtjes); pauze houden en dat er dan daarna heel snel een leuke(te) pauze plek is 😀

Echt knap hoeveel km’s jullie afleggen. Petje af!
  5. Gerrie Zwambag:
    7 juni 2022
    Wat een geweldige uitdaging deze reis, ik volg jullie vanaf vandaag. Respect
  6. Judith:
    7 juni 2022
    Wow Zwitserland! Gefeliciteerd met deze mijlpaal ( en de vele grenspalen:). Me too; blijf dit met veel plezier lezen.
  7. Marlies van den Munckhof:
    11 juni 2022
    Jullie blog blijft ‘n dagelijkse traktatie! Over vier weken zijn wij ook in Zwitserland 😁, de bergen in het Saastal weer eens beklimmen!
    Geniet van jullie prachtige tocht 👍!