Fouillouse - Larche

25 juli 2022 - Larche, Frankrijk

Maandag

15,3 km, 807 hoogtemeters, top 2558 meter

Om 6.45 op, even douchen omdat het kan, 7 uur ontbijt en al voor achten, voorzien van een picknicklunch, op pad. In de ochtendkoelte doorkruisen we Fouillouse,  een zandweg met schots en scheve huizen eraan, die echter wel bewoond zijn. Er is zowaar een winkeltje dat open is, we hebben echter niets nodig.

De dag verloopt volgens een inmiddels bekend patroon: we beginnen met een stevige klim het dal uit, lopen een tijdje op serieuze hoogte, en dalen dan weer af naar het volgende dal. De klim is prachtig: eerst door weiden met lariksen en veel bloemen en hogerop door weiden en over en langs riviertjes.

Een schaapskudde kruist ons pad, we gaan er voorzichtig omheen en krijgen gelukkig geen honden achter ons aan. Aan weerszijden torenen woeste rotsen op. Als we zitten te pauzeren horen we in de verte met donderend geraas een rotslawine omlaagkomen, we zien 'm echter niet.

Na de eerste top, de col du Vallonet (2520) lopen we een aantal kilometers door een hoge vallei. Eerst is die vochtig, met hoogveen en een prachtig riviertje, even verderop wordt het veel droger en rotsiger en kunnen we zien hoe we naar de volgende top gaan klimmen.

We lunchen in de schaduw van een vervallen fort. Hoog boven ons staat een fort dat in betere staat lijkt te zijn, we peinzen er echter niet over daarheen te klimmen: het ligt nog een stukje hoger dan de col de Mallemort (2558m), waar we wél overheen gaan.

Dan is het nog 4 km naar Larche en 5 naar de camping. Het is uit met de pret, zo fijn als we tot de top gelopen hebben, zo vervelend is de afdaling. We zien Larche en de camping vanaf de pas liggen. De afdaling is één en al zand en gruis. Een slingerpad slingert eindeloos langs de schaduwloze helling omlaag. Lang niet zo gevaarlijk als het pad van 2 dagen geleden, maar wel lelijk, en vervelend lopen. Het voelt als strafwerk. Anderhalf uur doen we over de kilometers tot Larche. We pauzeren er even op het dorpsplein, waar we weer bereik blijken te hebben, en lopen dan de laatste kilometer tot de camping.

We worden vriendelijk ontvangen op camping Les Marmottes en krijgen een grote schaduwplek. Vanavond eten we mee op de camping: er staat lasagne op het menu.

Morgen hebben we hier een rustdag, tijd om de was te doen! Dit is onze laatste rustdag voor Nice. Na morgen volgen er nog 8 etappes tot de Middellandse Zee, en dat zijn allemaal pittige (en mooie, denken we!) etappes met veel hoogtemeters, uitboemelen is er niet bij hier!

1. Inez S chreurs:
    25 juli 2022
    Het blijft heerlijk om jullie tocht - vanaf de bank weliswaar - te volgen.
  2. Nico Berghuis:
    25 juli 2022
    Ojee, ik merk dat ik twee afleveringen in verkeerde volgorde gelezen heb. Geniet van de rustdag en veel plezier en succes op weg naar Nice.
  3. Jolanda Hoeijmakers:
    Fijne rustdag morgen!!!🍹🍓☀️
  4. Lida van der Himst:
    25 juli 2022
    Weer prachtige foto's en een mooi verhaal! Fijne rustdag!
  5. Mariël:
    25 juli 2022
    En weer prachtige foto's!
  6. Jacqueline:
    25 juli 2022
    Zie ik t goed Petra dat je afgevallen bent? En een nieuwe zonnebril 😎! Ongelofelijk nog maar 8 etappes naar Nice. 🎩
  7. Nellie:
    Fijne rustdag 😘
  8. Angelien:
    25 juli 2022
    Wat een mooie pittige tocht! Heel veel succes richting Nice! En rust lekker uit.
  9. Christel:
    26 juli 2022
    Mooie foto’s! En ‘best is yet to come’ lijkt me! Veel plezier en succes onderweg naar Nice 🚶‍♀️