Chateau d'Alteville - Gondrexange

19 mei 2022 - Étang de Lindre, Frankrijk

23,3 km, 225 hoogtemeters, top 244 meter

Gisteravond gedineerd met de andere gasten. Een internationaal gezelschap: 2 Fransen , 2 Belgen, 2 Duitsers, 2 Tsjechen en wij, en natuurlijk gastheer David. David blijkt burgemeester te zijn van Tarquimpol, dat 60 (ja, zestig) inwoners heeft. Frankrijk heeft maar liefst 35.000 burgemeesters!

We spreken Frans, Duits, Engels en Nederlands door elkaar heen. Het is even zoeken, maar dan ontstaan er leuke gesprekken. Het eten is helemaal goed: lekker vers! Na het eten verplaatsen we ons, zoals dat hoort in een kasteel, naar de grote salon voor koffie en een digestief: een pittige mirabellendrankje, 46% alcohol.

We wisselen gegevens uit: iemand wil ons volgen en iemand anders gaat onderdak voor ons regelen in Rome. En ook in Lille zijn we welkom als we daar ooit langs zouden komen.  Een rijke avond zo!

Vandaag om 8 uur aan het ontbijt, en na veel afscheid tegen negenen op weg. De route is onbijzonder vandaag: asfalt door velden, af en toe een landweggetje, appelpauze met uitzicht op een ooievaar met jongen (dat dan weer wel!).

Het is warm en het waait, de diverse weerapps voorspellen op verschillende momenten van de dag gespetter. Na de lunch lopen we een tijd langs het kaarsrechte Rijn-Marne kanaal, en daar zien we onze eerste drie hertjes. Zeer helaas zijn het verdronken exemplaren, die het niet gelukt is na een duik ook weer uit het kanaal te klimmen. Hun dik opgezwollen lijken drijven in het stilstaande water, een luguber gezicht.

We zijn blij als we de rechtdoor kilometers weggestapt hebben en weer het bos in mogen, de laatste paar kilometers naar de camping zijn gelukkig wel weer aardig. Het wordt tijd om aan de bergen te beginnen, we zijn uitgekeken op glooiende velden en klaar met asfalt.

Om 3 uur zijn we op de camping. Het is er eentje met vooral vaste staanplaatsen, voor ons is er een fijn trekkersveldje met overdekte picknicktafels en WiFi, dus helemaal goed.

Ik mag meteen weer op pad om 851m verderop boodschappen te doen, bij een klein dorpswinkeltje dat vroeg dicht gaat. Het is een bakker die veel alcohol en snoep verkoopt, en ook wat levensmiddelen, pasta met tomatensaus dus vanavond.

Morgen onze laatste dag in dit laagland, zaterdag onze eerste bergetappe, de Donon over. We zijn er klaar voor!

In de verte begint het te donderen, zouden we dan toch nog regen krijgen?

1. Atie Monni:
    19 mei 2022
    Wat een leuk verblijf hebben jullie gehad op het kasteel! Veel succes in de bergen!
  2. Jacqueline:
    19 mei 2022
    Agatha Christie waardig verhaal van vandaag!
  3. Joitske Hulsebosch:
    20 mei 2022
    Ha Petra, ik heb jullie gezellig tussen mijn werkblogs en als ik zin heb in iets leuks dan lees ik een etappe. Wat heerlijk zo!
  4. Astrid:
    20 mei 2022
    Hallo Petra und Piotr .. einen guten Weg wünschen wir weiterhin. Und immer gutes Wetter .. liebe Grüße Astrid und Klaus aus Mainz
  5. Petra:
    Danke Astrid!