Saugues - Les Faux 27,5 km 710 m geklommen, 537 m gedaald

5 augustus 2023 - Chanaleilles, Frankrijk

Groentensoep en kip met truffade schaft de pot, goed gemaakt allemaal. We kunnen iets minder weinig van de conversatie volgen omdat het gezelschap vandaag wat kleiner is, maar het blijft behelpen.

Tegen half negen gaan we weer op pad. Het is droog en serieus koud, er waait een koude noordoosten. De zon breekt regelmatig door maar weet de kou nauwelijks te verdrijven. Pauzerende pelgrims zoeken beschutte plekjes op, uit de wind, in de zon, met een extra trui of jack aan. Ook vandaag is er een aantal picknickplekjes waar voor een prikje eten en drinken wordt aangeboden, met bordjes in de berm kondigen ze hun aanwezigheid aan. We willen graag binnen zitten, dat zit er niet in, het wordt een zonnig plekje met veel poezen.

De eerste pauze krijgen we gezelschap van kippen, een haan, een paar katten en een paar honden, als dat niet gezellig is.

De route loopt vandaag heuvelend door weids boerenland over vooral zandwegen. We kunnen ver van ons afkijken want we zitten hoog, tot boven de 1300 m.  Het mooist zijn een paar bospaden, waar we ook wat beschutter lopen, en een stuk hoogveen. In de bermen bloeien bloemen in allerlei kleuren, ook de hei begint hier al te bloeien. De bijtjes en andere beestjes blijven overwegend thuis bij deze temperatuur, één keer zie ik een hagedis die toch even probeert op te warmen.

We lopen weer de hele dag in een treintje van vaag bekende gezichten en passeren ook onze gite-genoten van gisteren verschillende keren. Op 4km van het einde doen we een kapelletje van St. Roch aan. St. Roch, herkenbaar aan  een pestbuil op z'n been en zijn hond die die wond schoonlikt, is de beschermheilige van zieken en pelgrims. En ook hier zit een vrijwilliger stempels uit te delen.

Rond half 5 bereiken we ons hotel. We hebben lekker gelopen vandaag, en totaal niet het gevoel dat we ruim 700m geklommen hebben. Klimmen was welkom vandaag: krijg je het lekker warm van.

De kamer is dit keer een hotelkamer ipv een gite kamer. Onze kamer heet Digitale. Naar de plant digitalis, verduidelijkt de receptionist, die me al raar ziet kijken. Afgezien van het heuglijke feit dat er handdoeken zijn en we ons bed niet op hoeven te maken zien we weinig verschil met bijvoorbeeld gisteren, en ook de prijs is vergelijkbaar. We hebben wel voor het eerst een piepklein tv-tje, kunnen we vannacht om 4 uur naar de voetbalvrouwen kijken (not).

Stinkende schoenen en kleren slaan we op in de ruime badkamer. Ook hier weer een prima douche en bed. De tijd van doorzakkende spiralen hebben de Fransen gelukkig grondig achtergelaten.

Benieuwd naar het eten straks, dat schijnt hier goed te zijn.

1. Atie Monni:
    5 augustus 2023
    Digitalis = vingerhoedskruid.
  2. Jacqueline:
    5 augustus 2023
    Heerlijk dat Franse land en eten
  3. Jos en Nel:
    6 augustus 2023
    Gezellig met al die diertjes!