Langs de zee

24 mei 2005 - Terracina, Italië

Foce Verde - Terracina, 56km, gem. snelheid 18,8km per uur.

Om 9.20u stappen we op de fiets, het inpakken gaat al sneller nu. Tim helpt prima met het inpakken met de spullen van de jongens. We schieten lekker op over de nu rustige kustweg en zonder tegenwind. Totdat de weg plotseling ophoudt. Er loopt alleen nog een zanderig paadje de duinen in, terwijl onze kaart toch echt een doorlopende weg laat zien. Navraag bij mensen die uit de duinen komen, leert dat de weg verderop weer verder gaat. Een km of 5 ploeteren we afwisselend fietsend over grint en lopend door mul duinzand. Wel heel mooi, met uitzicht op zee aan de ene kant en een meer aan de andere kant.

Weer op de weg aangekomen pauzeren we en dan stuiten we op de volgende wegafsluiting die ons dwingt de drukkere weg via Sabaudia te nemen. Hier is wel 300m fietspad! Na 50km lunchen we in een strandtent.

Nog een paar km en het nodige gezoek naar camping Romantico, komen we daar bij het begin van een flink onweer aan. We schuilen eerst een half uur en als het droog wordt kiezen we een mooie plek aan het strand. Het klaart al snel weer op en we nemen een duik in zee.

Vandaag koken we chili en na het eten gaan de jongens naar bed. Voor het slapen gaan lezen we nog een paar bladzijden uit de Hobbit voor, dat gaat tenslotte ook over een spannende reis. Het is een zwoele avond en Pjotr en Petra zitten tot middernacht voor de tent met een boek, terwijl de volle maan opkomt boven zee en gouden lichtbanen trekt door de golven.