Tempels en tunnels

26 mei 2005 - Baia Domizia, Italië

Rustdag Terracina.

We doen voor het eerst de was en hangen 'm te drogen op het speciaal door de camping geleverde rek. We spelen wat in zee en na de lunch gaan we op de fiets naar Terracina, 3 km terug.

Hoog boven het dorp torent de Romeinse tempel van Jupiter. De weg ernaar toe is precies 3km lang en klimt 200m, met stukjes van 14 a 15%. De jongens redden het glansrijk. Boven aangekomen bewonderen we elkaars zweetdruppels. We bezoeken de tempel, genieten van het fraaie uitzicht, drinken een colaatje en dalen dan weer af naar het dorp.

Het restaurant op de camping blijkt voortreffelijk te zijn. Otto is erg onder de indruk van de geweldige bediening: die meneer moet het wel erg leuk vinden om daar te werken.

Na het eten kijken Pjotr en Tim naar AC Milan - Liverpool. De meekijkende Italianen zijn erg tam, zowel de 1e als de 2e helft. Petra en Otto doen spelletjes in de tent.

Donderdag 26 mei
Terracina - Baia Domizia, 60km, gem. snelheid 21km per uur.

Gisteren heeft Petra met de campingbaas besproken wat de beste route zou zijn. Hij raadde de 'rode' kustweg aan. Vlakker dan de binnenlandroute en een bredere weg. Druk zijn beide routes en de tunnels zijn maar kort. Hij heeft gelijk: de weg valt prima te fietsen.

Na een km of 15 bezoeken we de villa en grot van keizer Tiberius bij Sperlonga. Heel mooi.

Dan duiken we de 1e tunnel in, zonder zonnebril en met de lichten aan. Dat gaat goed en de 2e ook. De 3e tunnel is bijna 600m lang, waarvan 400m onverlicht en dus pikkedonker. De fietsverlichting doet het wel, maar omdat de ogen niet gewend zijn aan het donker, helpt dat nauwelijks. Gelukkig zit er geen bocht in de tunnel, zodat we rechtdoor naar de uitgang kunnen fietsen.

De weg slingert voort, vlak naast de zee en heuvelend achter Gaeta langs. Af en toe zien we in de diepte mooie baaitjes met stranden. Regelmatig wordt er bemoedigend getoeterd. Auto's en vrachtauto's gaan ruim om ons heen.

Bij Formia willen we lunchen, maar alles is opengebroken en een grote verkeerschaos. Pas in Scauri, op 46km, vinden we een bar aan het rustige strand. Over eindelijk rustige weggetjes rijden we verder naar Baia Domizia.

Bij de mega 4 sterren Eurocamp top 10 camping volgt een uitgebreide incheck-procedure, waarna we een mooi plekje in de duinen krijgen. De jongens duiken, met de verplichte badmuts op, in de riante zwembaden. We besluiten hier een extra dagje te blijven en sleutelen aan de route. Pjotr bakt pannenkoeken voor de jongens en we nemen nog even een kijkje aan het strand.