Split

25 juni 2005 - Split, Kroatië

Vela Luka - Split, 4km.

De boot naar Split gaat pas om 14.00u, dus na het ontbijt gaan we weer zwemmen bij hotel Adria. Daar logeren zo te zien vooral Polen, elk hotel heeft zo zijn eigen populatie hier. Alle strandstoelen zijn bezet door handdoeken, de bijbehorende mensen zijn nog nergens te bespeuren, dus we pikken toch maar een paar stoelen in. De jongens verdwijnen weer naar het zwembad, waar we ze 2 uur later uit moeten gaan vissen omdat we op moeten stappen.

We lunchen in ons appartement en vertrekken dan naar de boot, een ritje van 2 km. De boottocht duurt 3 uur en voert langs de eilanden Hvar en Brac, die wij dus overslaan. Vanuit de verte zien ze er niet overdreven aantrekkelijk uit. De boottocht is zo saai als een boottocht. De jongens verzinnen echter voortdurend nieuwe spelletjes en amuseren zich 3 uur lang prima, knap hoor.

Om 17.00u arriveren we in Split, waar we ook weer een kamer willen regelen om dan morgen verder te rijden. Bij aankomst staat de kade vol met kameraanbieders, en een heel assertieve heeft Petra al snel te pakken. Hij biedt 2 kamers aan vlakbij de oude stad voor 600 kuna (7 kuna is 1 euro) . We weten af te dingen tot 430 kuna.

De kamers zijn, eh, eenvoudig. Als Otto de jongenskamer ziet, is hij diep teleurgesteld, hoe kunnen we dit doen? Zijn gebaren spreken boekdelen.

De boel wordt gerund door de moeder van de ronselaar, die veel heeft meegemaakt in haar leven, en zo te horen veel heeft verloren. Ook wel eens louterend voor onze jongens om te zien hoe gewone mensen hier leven. Het roept in elk geval veel vragen bij hen op.

We bezoeken het paleis van Diocletianus, nu een stadsdeel van Split waar mensen wonen en werken in eeuwenoude paleisdelen. Heel bijzonder, met heel veel sfeer. We eten op een 700 jaar oude binnenplaats, Otto eet er 1 van zijn beste pizza's ooit, en Pjotr de beste lasagne die hij ooit buiten de deur heeft gegeten. Alweer een goede tip uit onze Trotter-reisgids!

Na het eten dwalen we verder, tot in een winkelstraat met zowaar een McD! De jongens kopen van hun eigen geld een McFlurry, een van hun favoriete ijsjes. Terwijl ze dat tevreden oplikken ontdekt Pjotr dat even verderop Batman draait, in het Engels en over een half uur. Nu maken we de jongens helemaal gelukkig! Het is een lange film, en erg leuk voor de jongens....

Tegen twaalven zijn we weer 'thuis' waar een hete nacht volgt (letterlijk!). Een tent is zo gek nog niet!