Mooi Zwitserland

31 juli 2005 - Langwies, Zwitserland

Altenrhein - Langwiesen, 92km, gem. snelheid 17,5km per uur.

Als we opstaan is het gelukkig droog en het lijkt op te klaren. De tent is nog wel nattig en zit onder de slakken. De muggen zijn verdwenen. Tot onze verbazing zijn onze buren, met enorme tent met luifel, vouwstoelen, tafel en complete keuken inclusief koelbox, óók met de fiets. Ze hebben alle vier tassen voor en achter plus op het stuur en de man sleept bovendien een bobtrailer verbouwd tot allesdrager met zich mee. Zo kan het ook! Ze fietsen wel aanzienlijk minder km´s en blijven op het vlakke (rondje Bodensee).

Pas tegen 10.00u zijn we weg. We willen vandaag tot Stein am Rhein komen, een km of 70 verderop, er zijn daar meerdere campings en we beslissen ter plekke wel welke we nemen. We pikken de Rheinroute vanaf de camping weer op en passeren even verderop een Hundertwasserachtig gebouw. Grappig.

In Rorschach moeten we een stukje lopen: het is te vol om te fietsen. Als dat maar niet te vaak gebeurt! We slingeren verder langs het Bodenmeer: zoek de rode fietsbordjes! Het lijkt soms wel een puzzeltocht. Na de eerste chocoladepauze op 15km wordt Otto misselijk. Hij fietst ook als een dweil. Zou hij het gisteren toch overdreven hebben met al die sprintjes op de dijk?

We passen ons tempo aan en pauzeren vaker. Na een banaanpauze trekt hij weer een beetje bij, en de belofte om warm te lunchen (voor het eerst sinds Kroatië! ) doet ook Tim, die ook niet lekker rijdt, opfleuren.

Na 45km zien we het restaurant van de plaatselijk Italiaanse club en eten een lekker bordje pasta. De jongens krijgen een prima schnitzel-frites. We nemen ook de start van de formule 1 nog even mee en dragen vervolgens Otto naar buiten: hij wil nog wel langer voor de TV hangen.

De zon breekt nu door dus de lange mouwen kunnen uit, fijn.  Na Kieslingen rijden we een prachtig stuk door mooie dorpjes. Soms rijden we over een fietspad langs het spoor, soms even over de weg met fietsstrook. Er wordt hier bijzonder veel gefietst, het is echt opletten geblazen.

We besluiten de camping vlak na Stein am Rhein te nemen. In het beoogde dorp blijkt geen camping te zijn, die ligt een stukje terug op de andere oever... Daar hebben we dus geen zin in. We besluiten door te rijden naar Langwiesen, daar is zeker een camping en dan kunnen we morgen naar Schaffhausen. Het kost wel enige overredingskracht en snoep om de jongens na 75km op te peppen voor nóg een km of 15.

De route blijft prachtig: we klimmen door een mooi loofbos omhoog en dalen weer af naar de Rijn, waar overal weitjes zijn waar mensen de zondag doorbrengen aan het water. Maar waar is de camping? We kunnen op onze 1:300.000 kaart niet goed zien of Langwiesen op de noord of de zuidkant van de Rijn ligt.

Gelukkig zien we een veerbootje en vragen het de veerman: 1km verderop én aan de andere kant. Oeps, dat ging net goed! Met onze fietsen en onszelf zit het bootje helemaal vol en met verrassend hoge snelheid worden we overgezet. Dat is de 11 franken wel waard!

Nog één klimmetje en daar is de camping dan. Tot Otto´s teleurstelling zijn de zwembaden maar kniediep. We zetten de tent op, die hier snel droogt. De jongens eten diepvriespizza bij de campingsnackbar, wij koken zelf en eten risotto met groenten.

De jongens zijn alweer vol energie, ze voetballen op het grasveld bij de Rijn en Otto kletst eindeloos met onze NL buurman die bij hem aan het water zit. Een mevrouw steekt een kampvuurtje aan en dan is het helemaal feest voor de jongens: ze mieren eindeloos met takken, vonken etc. Pjotr schuift ook aan en blijft nog een tijdje doorknoeien met jongens. Uiteindelijk liggen ze pas na 23.00u gedoucht in bed, dat wordt heftig uitslapen morgen!