Echternach - Wasserbillig

4 mei 2022 - Rosport, Luxemburg

Wo 4 mei 2022

23,5 km, 495 hoogtemeters,  top 376

We hebben lekker geslapen vannacht: zacht gitaarspel in de avond en de kabbelende rivier vlakbij, en de kou is uit de lucht dus de nachten lang zo koud niet meer.

Uitslapen tot 7 uur: we kunnen pas om 8 uur betalen. We ontbijten met voor ons peddelende zwanen in de Sûre, en achter ons een witte gans die knabbelt van het malse gras. Een Italiaanse vrouw spreekt het dier vriendelijk vermanend toe en met lichte tegenzin loopt hij met haar terug. Huh?

Voor het eerst vertrekken we in korte broek. We steken, nog een dagje met z'n drieën, de Echternachterbrucke over en zijn weer in Luxemburg. Een klein stukje vlak langs de rivier, en dan het bos weer in.

We doen nog een stukje Müllertrail, rotsen in beukenbossen dus, en dat leidt toch weer tot fotomomenten. We wijken na het eerste bos af van de GR5, die pakt nog wat bultjes mee, wij kiezen voor het fietspad langs de Sûre om een behapbare afstand te krijgen vandaag.

We lopen het bos uit via weilanden en zien daar een groep stieren druk bezig met ochtendgymnastiek, ze rennen in volle vaart door de wei.

In Rosport is geen horeca, dus strijken we neer op een parkje voor de kerk voor de eerste pauze. Het is er een drukte van belang: er wordt gewerkt op het kerkhof, eerst met een cool muziekje, dan met lawaaiapparaten. Het verkeer moet erlangs via een krap weggetje en dat geeft nog heel wat gepuzzel.

De natuur lijkt hier verder: de paardenbloemen schieten volop zaad, en de boterbloem zorgen nu voor geel. Ook madeliefjes staan er volop, en hier en daar bloeit paarse klaver. En wat is de kersenbloesem mooi! In het bos raakt de grond nu ook begroeid met van alles en nog wat. Nu het warmer wordt verschijnen er ook allerlei vliegbeestjes. Vooralsnog steken ze niet en zijn de meeste zo klein dat je ze gewoon door kunt slikken.

We lunchen vlakbij de Sûre, bij een camping in verval, in een weitje met vrolijk bloeiende bloemen aan een  tafel en stoelen die daar toch al staan. De temperatuur is aangenaam, dus het wordt echt een soort siësta. Ik haal water op het kerkhof bij de kerk en steek en passant een kaarsje aan in de sfeervolle kerk.

Na de lunch volgen nog 8 km over het fietspad. Langs het water, niet spannend, wel vlak, makkelijk en mooi.  Op veel plaatsen zien we 6 á 8 meter boven de grond nog troep in de bomen hangen van de overstromingen van vorig jaar, wat moet dat een onvoorstelbare gebeurtenis zijn geweest.  We zien regelmatig herstelwerkzaamheden die nog niet af zijn.

Met nog 3 km te gaan vindt Chantal's vriendin ons op een laatste pauzeplekje, we nemen even verderop afscheid. Het was heel gezellig met z'n drieën de afgelopen 2 dagen. Morgen staan we weer op dezelfde camping, dus wordt vervolgd.

Op camping Schutzenwiese vinden we een plekje op het trekkersveldje. De tent staat rap, en we krijgen gezelschap van een Nederlandse ligfietser die meteen de voordelen van onze tent ziet.

Vanavond eten we bij de lokale Chinees, zin in!

1. Annelies (moeder van Chantal):
    4 mei 2022
    Wat fijn dat Chantal zo af en toe met jullie mee kan lopen. Ik volg de dagverslagen van jullie nu ook. Geweldig om te lezen! Succes verder!
  2. Mirelle:
    5 mei 2022
    Heerlijk om met jullie mee te lezen Peet! Ik hoor het je soms zeggen! Mooie foto’s ook Pjotr! Wel fijn dat het wat minder koud is nu.. Geniet er van! (Ook als de benen soms ff niet meer willen 😉) Ik blijf met veel plezier meelezen!
  3. Nellie:
    5 mei 2022
    Fijne wandeling vandaag!! Het weer is er voor!!
    Groetjes mam
  4. Sophie Verbong Strijbos:
    Hoi P en P..

Wat een klim partij , petje af voor jullie ga zo door,
    afijn jullie krijgen er natuurlijk handigheid in Ha Ha ..
    Net als de andere lezers geniet ik ook bijzonder van jullie verhalen foto s en video s super mooi 👍 ..

Lieve groet van je tante uit Velden, en veel wandel plezier met alles wat wenselijk is..🙋‍♀️