Bracciano - Ostia, we zijn op weg!

21 mei 2005 - Ostia, Italië

We staan om 7.30u op en ontbijten in de zon. We pakken alle spullen lukraak in - dat zoeken we morgen wel goed uit - en stappen om 10.10u op de fiets. We hebben er zin in.

Tim roept vol enthousiasme: "Nijmegen, we komen eraan!" "De eerste km zit erop!" "De tweede km zit erop!" Hoewel we achter elkaar rijden, lukt het Petra en Tim een interessant gesprek te voeren over plaattektoniek en de kans dat IJsland in stukken gaat breken.

Na 12km heuvelopwaarts, begint een heerlijk glooiende afdaling over een mooie rustige weg richting de kust. Na 25km nemen we een korte pauze en eten de wafels die opa heeft gebakken en die oma zo goed heeft verpakt dat ze nog heel zijn. De kustvlakte die na 30km volgt is veel drukker. Na ruim 50km bereiken we het strand, waar we een prima strandtentje vinden met lekkere broodjes, salade en pizza voor de jongens.

Langs vliegveld Fiumicino rijden we verder naar het zuiden. Er staat een straffe zeewind. Dankzij een goede voorbereiding rijden we vlot door het rommelige Fiumicino heen en bereiken we de brug over de Tiber naar Ostia. Op onze kaart leek dat een enorme snelwegbrug. In werkelijkheid is het een onschuldige 2-baansbrug waar we probleemloos overheen kunnen. Met al ruim 65km achter de kiezen beginnen we wel een beetje moe te worden. Tijd voor een ijsje op de erg drukke boulevard in Ostia.

Zo'n 10km drukke boulevard verder bereiken we camping Internazionale di Castelfusano. We vinden een aardig plekje tussen de bomen en verbazen ons over al die loslopende wilde katten, die zich overigens erg tam gedragen. We zetten de tent op en nemen een kijkje op het strand. De kinderen blijven daar een uurtje spelen, die zijn nog lang niet moe. Na een prima douche eten we 's avonds lekker in het restaurant. Tijd om naar bed te gaan. De jongens zijn al snel onder zeil en slapen prima, Petra en Pjotr worden wakker gehouden door een discodreun vanaf het strand die het vol weet te houden tot 4.00u en vervolgens om 6.30u weer begint.

77km, gem. snelheid 19km per uur.