Verzamelen in Bracciano

20 mei 2005 - Bracciano, Italië

Vandaag reizen we naar Bracciano, waar onze spullen op ons wachten. Petra reist vanuit Rome, Pjotr en de jongens vliegen vanuit Nederland naar Ciampino. Voor het echte Italie-gevoel heerst er vandaag een openbaar vervoer staking in Rome. De treinen rijden nog wel, de bussen en metro niet. Petra loopt naar het station en weet bij de St. Pieter een taxi te bemachtigen. Tegen die tijd bloedt haar voet al omdat er een steensplinter door haar slipper is geprikt. Ze is niettemin al voor de middag op de camping en zet daar - met hulp van een stel aardige Brabanders - de tent alvast op. Dan begint het lange wachten op de mannen.

Pjotr en de jongens weten een bus te vinden die van het vliegveld naar station Termini gaat en lopen van daaruit dwars door Rome naar station St. Pietro. Onderweg komen ze allerlei bezienswaardigheden tegen zoals de Trevi-fontein, waar ze ook nog een ijsje eten, het Pantheon, Piazza Navona en de St. Pieter. Na een wandeling van 6km pakken ze de trein naar Bracciano. De bus naar de camping laat zo lang op zich wachten, dat ze besluiten om terug te lopen naar het centrum en daar proberen een lift te krijgen. Dat lukt al bij de eerste de beste auto: ook Nederlanders die naar de camping moeten en de weg nog niet zo goed weten. Zo helpen we elkaar naar de camping. Om 7 uur zijn de mannen er dan eindelijk en begroeten we elkaar vol enthousiasme. We eten in het restaurant op de camping waarna de jongens - hoewel nog lang niet moe volgens henzelf - naar bed gaan. Het vuurwerk dat een kwartier later losbarst aan de overkant van het meer, horen ze echter niet. Het is een mooi schouwspel en een sfeervol begin van de reis.