Snelle tocht

27 juni 2005 - Sibenik, Kroatië

Trogir - Sibenik, 55km, gem. snelheid 19,5km per uur.

We hebben flink getwijfeld over de te nemen route: door het binnenland, 8 km korter, met minder verkeer, niet zo mooi en te beginnen met een flinke klim, of via de Magistrala, drukker, vlakker, 8 km langer en mooier. We kiezen toch voor de Magistrala. In de vroegte horen we het verkeer daar razen. Volgens Pjotr is dat de ochtendspits, waar wij na rijden, hij blijkt gelijk te hebben.

De weg is breed, rustig, behoorlijk vlak en mooi, en we schieten dan ook heerlijk op. Ruim 20 km per uur rijden we vandaag, met tijd om van de omgeving te genieten. We stoppen voor het eerst in Primosten, na bijna 30 km, iets te laat eigenlijk, de jongens hebben al eerder behoefte aan een pauze.

Gelukkig rusten we er aan een mooi strandje en trekken ze snel weer bij. Pjotr heeft wat bagage overgeladen naar Petra en Tim, en fietst nu ook veel lekkerder. Er wordt gewerkt aan de Magistrala, er komt nieuw asfalt op. Het grootste deel is al af, daar zoeven we helemaal luxe overheen.

Klimmen valt niet mee bij deze hitte, gelukkig zijn het maar korte hellinkjes, gevolgd door zoevende afdalinkjes. Petra blaast zichzelf vandaag op, de combi van meer bagage en naar later blijkt niet al te harde banden kost te veel energie.

We arriveren al voor de lunch op camping Solaris, een grote, rommelige strandcamping. We vinden er een acceptabel plekje maar niet meteen onze draai. 's Middags steekt er een keiharde wind op, die strandbezoek onprettig maakt, we kaarten daarom lang in het restaurant.