Sasso di Bordighera - Bussana

26 augustus 2022 - Sanremo, Italië

Vrijdag

22,5 km, 907 hoogtemeters, top 443 meter

Het eten was smakelijk: simpel Italiaans, met een prachtig uitzicht. We slapen vervolgens best lekker op camping A Bundu, het is de warmste nacht tot nu toe,  maar in de tent heb je daar veel minder last van.

Rond 7 uur staan we op en half 9 gaan we op pad. We vinden de richtingwijzer naar Monte Nero vlot, en komen dan meteen op een lelijk puinpad terecht. Het lijkt te kloppen met Osmand, dus toe dan maar. Wat een zootje, keien, puin, afval, weggeslagen stukken.... We zijn blij als we bij een asfaltweggetje uitkomen. Daar zien we zowaar weer een roodwit GR teken, en al gauw ook bordjes van de Sentiero Liguria én de gele pijlen van de Jacobsroute. Dat trio volgen we een flink deel van de dag. De tekens komen en gaan, zonder goede kaarten ga je je doel hier niet bereiken. We klimmen naar ruim 400 meter over een best oké pad. Het is benauwd weer, het zweet stroomt ons van het lijf en onze kleren zijn drijfnat, veel last hebben we er echter niet van.

In de afdaling is het pad wat minder, er zitten erg steile/weggeslagen stukken bij. Vlakbij de snelweg komen we op asfalt, dat klimt en daalt heel wat makkelijker. Na een volgende steile klim bereiken we Coldirodi, waar we bij het drukke dorpscafé cola drinken. Dan gaat het bergaf naar Sanremo, over kleine asfaltweggetjes. Die blijken rustig en zijn dus goed te belopen. Erg mooi is het achterland van de kust niet: er staan lelijke kassen die niet meer gebruikt lijken te worden, en overal zijn slordige bouwplaatsen.

In Sanremo lunchen we op een terras aan zee. We vervolgen onze weg over het fietspad dat hier 30 km langs de kust loopt, dat loopt lekker. Ik pik wat boodschappen op voor een salade vanavond en dan is het tijd voor een duik. Het beoogde strandje vinden we niet, we eindigen op een mottig stenenstrand waar je met een trapje het water in moet. Tja, het kan niet altijd feest zijn.

De laatste 6 km gaan we van de kust af, via het achterland klimmen we naar onze B&B van vannacht. Klim 1 is bar steil, over betonnen weggetjes tussen huizen en kassen door ploeteren we naar boven. Binnen de kortste keren zijn we weer drijfnat. De al even steile afdaling gaat een stukje door olijfgaarden maar vooral door heel lelijk kassengebied. We steken een rivierbedding over en dan gaat het weer omhoog, door het groen dit keer. De brede weg wordt een smalle weg, daarvandaan gaan we een pad op en dat pad verandert in een klauterbaan met grote stappen bergop naar Bussana Vecchia.

Dit dorpje werd eind 19e eeuw verwoest door een aardbeving en is later in gebruik genomen door kunstenaars. Het ziet er gezellig alternatievig uit én ze hebben er cola. Eruit navigeren valt nog niet mee door alle overkappingen, voordeel is dat we nog wat meer zien van het dorpje.

Nog 1,5 kilometer, eerst over een paadje het dorpje uit en dan langs een weg. Het wordt hier wat groener en we zien ook de tekens van de VdC (via della Costa) en de SL (sentiero

Liguria) weer. Een beetje verontrustend dat we die al sinds Sanremo zien, de route naar Bussana was ronduit lelijk...

Rond half 7 bereiken we onze B&B Ariadamare. Op ons bellen doet niemand open, voor de zoveelste keer moet ik opbellen om binnen te komen: onze gastvrouw is er niet, haar man zou er zijn maar die is er ook niet en haar zoon hoorde de bel niet. Nou ja, dit keer was het snel genoeg opgelost.

Nu lekker douchen en dan maak ik als avondeten een salade, de boodschappen daarvoor hebben we in Sanremo gedaan.

1. Lida van der Himst:
    27 augustus 2022
    Sanremo is een grote Europese bloemen leverancier. Ik geloof dat die bedrijfstak niet heel bloeiend is op het ogenblik...
  2. Jacqueline:
    9 september 2022
    Ben aan het inhalen met lezen. Was zelf 2 wkn fietsen en wandelen. Italië is echt anders! Leuk om dit te lezen en te zien op de foto’s.