Prieuré de Chauveroche - Belfort

3 juni 2022 - Belfort, Frankrijk

Vrijdag

21,8 km, 169 hoogtemeters, top 569 meter

We slapen goed in de prieuré en ontbijten kort na 7 uur in de eetruimte,  waar al wat ontbijtspullen klaarstaan. Frater Cedric komt, in stilte, nog wat kaas en fruit brengen. Na het afwasje pakken we onze tassen in en voeren de gevraagde corveetaken uit: lakens van de bedden, wastafel schoonmaken, vloer vegen. In een envelop stoppen we de 'donatie' voor ons verblijf. Zonder verder iemand te zien of te spreken vertrekken we, ik stuur later op de ochtend een bedankmailtje.

We kijken met gemengde gevoelens terug op dit experiment: we hebben goed geslapen en gegeten, maar het gebrek aan conversatie sprak ons niet aan. Stilte kan zeker goed voelen, en samen stil zijn ook. Het nadeel is dat je geen gesprek kunt voeren en dat vonden we jammer.

Het is warm en vochtig buiten, er is vannacht ook nog een bui gevallen. We zijn allebei toe aan een rustdag en sjokken maar zo'n beetje voort. De omgeving is best aardig: groen boeren- en bosland met af en toe een meertje. Het kost ons wat moeite ervan te genieten.

Na wat plaagdruppels begint het om een uur of 10 echt te regenen, met onweer erbij. We lopen een uurtje in regenpak en dan is de bui over en pakken we onszelf weer uit. Het warmt meteen op en wordt benauwd.

Pjotr vindt een grappige plek voor het filmpje van vandaag, het geluid daarvan is meer de moeite waard dan het beeld.

Er ligt een restaurant op de plek waar we willen lunchen, dat komt goed uit. Voordat we dat bereiken passeren we een etang waar serieus gevist wordt. Stoere mannen in full battledress zitten er heldhaftig naar ingenieuze hengelinstallaties te staren. Achter hen staan van alle gemakken voorziene familysize tenten. Werkelijk alles is legergroen: hier wordt oorlog gevoerd tegen de vissen?

We eten karper en salade op een veranda boven het water en teuten flink want we mogen pas om 4 uur ons appartement in. Pjotr zoekt alvast de Beste Wasserette van Belfort, we hebben behoefte aan schone alles.

Nog 6 km naar Belfort. Het is warm en vochtig, dat is een nieuwe ervaring na het frisse weer in de Vogezen. We lopen bergaf en er is voldoende schaduw dus last hebben we er niet echt van. De GR5 heeft een aansluiting op het TGVstation in Belfort: we hadden het weekend ook in Parijs door kunnen brengen!

Nu hebben we een AirBnB in Belfort geregeld waar we om 4 uur in kunnen, maar blijkbaar geen minuut eerder. Nadat Pjotr door één van de vele kappers hier is geschoren, brengen we het laatste half uur tot het zover is door in een fleurig rosarium.

Moeizaam vinden we de AirBnB, die piepklein blijkt te zijn. Er viel weinig meer te kiezen dit Pinksterweekend, dus we zullen het ermee moeten doen. Pjotr laadt zijn rugzak vol met al onze was en vertrekt naar de wasserette. Ik ga naar de Lidl hier vlakbij en regel proviand, daarna maak ik de kamer wat leefbaarder.

Morgen een rustdag, daar zijn we aan toe!

1. Jule:
    3 juni 2022
    Dank je wel voor jullie dagelijkse verhalen. Ik geniet er erg van en leef met veel plezier met jullie mee!
  2. Sophie Verbong Strijbos:
    3 juni 2022
    Geniet morgen van jullie welverdiende rustdag , wat een belevenissen van jullie en wat fijn dat ik door het lezen en het zien vd foto s ed hier ook van geniet super👍.

Lieve groet van je tante uit Velden 😘
  3. Nellie:
    3 juni 2022
    Ga lekker uitrustten jullie zullen er wel aantoe zijn
    .Na alle fijne wandelingen afgelopen week en moois wat je gezien hebt.Het blijft genieten van de mooie verhalen foto's en filmpjes.
  4. Jolanda Hoeijmakers:
    Fijne rustdag morgen!!!
    Liefs oet Hoooors😘😘
  5. Marlies van den Munckhof:
    Rust lekker uit!
    En nog meer lieve groeten uit Hôrs 😊😊😊!!!
  6. Daniella:
    4 juni 2022
    “Een oorlog tegen de vissen”😂😂 ik geniet mee op afstand, wat een mooie belevenis deze voetreis. Fijn weekend! Lieve groet, Daniella
  7. Stephan:
    4 juni 2022