Les Lanchettes - Tignes

7 juli 2022 - Val-d'Isère, Frankrijk

Donderdag

19,1 km, 1246 hoogtemeters, top 2652 meter

Gisteravond gegeten in het camping restaurant. Wat een rust, na de drukke diners in volle refuges, fijn om weer eens gewoon met z'n tweetjes te eten. We hebben lekkere pizza, een flinke salade en zelfgemaakte tiramisu, mmm.

Het is stil op de camping, we horen alleen het ruisen van de rivier. We slapen dan ook heerlijk. Even na achten gaan we op pad, op weg naar de col de Palet, met 2652m een dik nieuw hoogstepunt. Dat vraagt wel 1200m klimmen, geen kleinigheid. Deze klim blijkt anders dan andere: het is meer een lange wandeling over een stijgend pad, met maar weinig echt klimwerk.

Het landschap verandert onderweg langzaam: onderin lopen we door naaldbos dat plaats maakt voor een rotsiger deel. Watervallen klateren naar beneden van de rotswanden ver weg aan de andere kant van de vallei. Aan weerszijden van de vallei torenen de hele dag hoge kale rotsen, het is weer prachtig . We komen Claire en JP voor de tweede keer vandaag tegen en maken foto's van/voor elkaar. We zien regelmatig lopers vandaag, druk kun je het echter echt niet noemen.

Nog hoger komen we in een hoge vallei met weiden terecht waar een rivier door de moerassige grond slingert. Er grazen grote kuddes verschillende soorten koeien. Eén koe loeit lang en extra hard, het geloei weerkaatst van drie kanten door de bergen. Een aantal koeien staan ook midden op het pad, maar maken vriendelijk plaats als dat nodig is. Het zijn wel grote beesten...

Na een klimmetje over een rotsig deel komen we in nog hoger weidegebied. Er zijn geen koeien, we zien voor het eerst véél marmotten, die niet al te verlegen zijn. Het begint er flink af te koelen, de zon schijnt wel maar er waait een koude noordenwind. We trekken een extra laagje aan tijdens één van de korte pauzes die we inlassen om te drinken of iets te eten.  We willen lunchen bij de refuge die bij de top ligt, daar moeten we dan wel eerst zien te komen.

Rond één uur bereiken we de refuge, flink moe inmiddels. We eten er buiten soep en salade, het is er serieus koud wel. We gaan er dus gauw genoeg weer vandoor, met nog een extra laag aan.

De col de Palet ligt op een steenworp afstand van de refuge. Het is een woeste plek, stenig, kaal, met sneeuwresten en kleine meertjes. Van daaraf is het enkel nog 600m afdalen naar Tignes, over kruimelig gruis en smalle zandpaadjes door skigebied. Het loopt niet moeilijk maar erg mooi is het ook niet. Na een bocht ligt daar plotseling Tignes, alsof er iemand een chique skiresort in het woeste landschap heeft gephotoshopt. Het ziet er heel vreemd uit na alle leegte achter ons.

Even na drieën komen we aan in Tignes. We doen er boodschappen zodat we vanavond op onze kamer kunnen picknicken en checken in bij Le Paquis. Fijn hotel: prettige kamer, geweldig uitzicht en: een sauna!!! Daar maken we graag gebruik van, heerlijk om een keertje helemaal schoon te worden en wat te lummelen. Het nadeel is dat we daarna echt geen zin hebben onze niet echt frisse kleren aan te doen, we eten de door Pjotr geknutselde salade daarom in pyjama met hoody buiten op het terras. De rest van de avond lekker lezen in bed.

1. Carola:
    7 juli 2022
    Wat een prachtige foto's weer! Super mooie omgeving, je zou er zo op vakantie willen. Maar t is ff anders dan een ommetje maken ;)