Les Houches - Le Pontet

3 juli 2022 - Saint-Gervais-les-Bains, Frankrijk

Zondag

19,2 km, 1030 hoogtemeters, top 1660

Om 8.15 verlaten we ons appartement. Het had weinig glamour maar wel alles wat we nodig hadden om op adem te komen.

De GR5 loopt langs het appartement dus we zijn meteen 'on track'. We beginnen met een klim naar de col de Voza. Die is behoorlijk steil en loopt via een steenslagweg waar ook auto's zich naar boven hijsen. We lopen een stukje op met een Nederlander die onze ZPacks spotte. Hij heeft er zelf ook eentje, een paar maten kleiner. Hij loopt de Tour de Mont Blanc (TMB), een ronde van zo'n 180km om de Mont Blanc heen, door Frankrijk, Italië en Zwitserland.

Het is een veelbelopen route, en hij loopt een paar dagen gelijkop met de GR5, vandaar dat het de afgelopen loopdagen zo druk was en het in Les Houches wemelt van de lopers. Ook vandaag zien we er veel en horen we allerlei talen naast frans: spaans, engels, amerikaans, scandinavisch, nederlands. Na morgen splitsen de TMB en de GR5 weer en wordt het weer wat rustiger.

Op de col de Voza (1660m) zien we de tram naar de Mont Blanc: een toeristentreintje dat tot 2300 m gaat. Het was ooit de bedoeling de tram tot de top van de Mont Blanc te laten lopen, dat bleek echter te ambitieus.

De afdaling van de Col de Voza is al net zo steil en stenig. Bij Bionassay wordt het wat mooier: we kruisen er een paar mooie stroompjes en krijgen er weer wat bospad. We picknicken op een uitzichtpunt met picknicktafel. We zitten hier op een zoutpad: een oude handelsroute waarover zout werd aangevoerd richting de bergen, om eten mee te conserveren en kaas mee te maken. Duizenden jaren geleden liepen hier dus al mensen...

We dalen verder af door een groen dal dat besprenkeld is met houten chalets en omringd wordt door hoge bergen, plenty mooie uitzichten dus weer! Stukjes van de route lopen over de weg, maar we lopen vooral over zandweggetjes langs riviertjes. Eerst bergaf/stroomafwaarts, en dan weer licht stijgend stroomopwaarts.

We lopen allebei een beetje te dweilen vandaag, goed dat het geen heel zware etappe is. Terwijl ik in Contamines een paar boodschappen oppik, checkt Pjotr het weerbericht en ziet dan dat het rond de 30 graden is. Geen wonder dat we last hebben van de hitte en niet al te kievietig lopen...

De koude coca cola uit de supermarkt doet wonderen, we kunnen er weer tegenaan de laatste 3 kilometer. Een mooi vlak pad langs een riviertje brengt ons naar de camping, waar we vriendelijk ontvangen worden. Er is een speciaal tentenweitje voor TMBers, daar zetten wij ons tentje ook op in de brandende zon, er zijn gelukkig vlakbij wel schaduwplekken waar we kunnen zitten.

Volgens de review zou deze camping een zwembad moeten hebben, en we horen ook wel zwembadgeluiden, maar waar vandaan? Bij de receptie leggen ze uit dat er vlak buiten de camping een zwemmeer is. Een duik, daar heb ik wel zin in. Fluks de zwemkleding aan en met de stoeltjes onder de arm op zoek naar het meer, dat inderdaad nauwelijks 100m van de camping blijkt te liggen. Het is een mooie plek en het water is heerlijk fris, dat is een aangename afsluiting van een warme dag.

Vanavond schuiven we aan bij een veelbelovend 3-gangenmenu op de camping: meloen met ham, kip met curry en chocoladetaart. Voor 17.50 pp, daar is niks van te zeggen.

1. Connie:
    3 juli 2022
    Smakelijk 😀
  2. Lida van der Himst:
    4 juli 2022
    Heerlijk, zo'n meertje!
  3. Anne van Tuinen:
    4 juli 2022
    Wat hebben jullie een geweldige conditie opgebouwd, dat het klimmen zo goed lukt. Meer dan 1000 m stijgen op een dag. Petje af.