Conques - Le Puy-en-Velay per bus

2 augustus 2023 - Arnhem, Burgers Zoo, Nederland

Terwijl ik vanochtend Conques bewonderde plande Pjotr de route voor de komende week op onze hotelkamer.

Conques is een sprookjesdorp: granieten huisjes met veel hout en leien daken tegen een groen beboste heuvel geplakt. Alleen bewoners mogen er met de auto in, die moeten wel lef hebben om door de smalle steile steegjes heen te durven. De meeste huisjes zijn (chique) souvenirshop, horeca of verhuurgites. Ons hotel is ook zo'n snoepje, met een mooie binnentuin en balkon aan de achterkant.

Het is piepklein, dus na een uurtje heb ik alles wel gezien. Rond de middag moeten we dan toch echt uit de hotelkamer. We lunchen kalmpjes bij ons gisteravondrestaurant en wachten dan bij de bushalte op de bus die ons naar Le Puy gaat brengen. Het is een minibus die in elke etappeplaats stopt, het is alsof we onze wandeltocht tot nu toe terugspoelen, we rijden zelfs langs onze geparkeerde auto.

We krijgen ook al een sneak preview van wat ons de komende dagen te wachten staat, en dat ziet er goed uit.

In Le Puy en Velay, een echte stad, gaan we meteen naar een farmacie voor eentube arnica-zalf, we zien er 3 vanaf de plek waar we uit de bus gezet worden. Pjotr kan niks met z'n linkerhand, dat is lastig en pijnlijk.

Vannacht hebben we een Spartaanse kamer in een grandseminaire dat veel pelgrims kan herbergen, zometeen eten we ook met andere pelgrims.

Morgen gaan we weer op pad en kamperen. Het ziet er naar uit dat ik de tent dan op moet zetten, dat wordt nog interessant :-😉

We eten samen met andere pelgrims een voedzaam maal in de refter. De zon schijnt nog mooi als we een avondwandeling door Le Puy maken. De kathedraal ligt hoog boven de stad, een enorme madonna met kind, waar je in kunt klimmen als was het het Vrijheidsbeeld ligt nog hoger de laatste zonnestralen op te vangen. Op een andere geïsoleerde rots is weer een andere kerk gebouwd, bezige bijtjes, die Puys.

1. Atie Monni:
    2 augustus 2023
    Wat een bijzonder dorpje, alsof je eeuwen terug gaat in de tijd! Succes met de tent!
  2. Nellie:
    2 augustus 2023
    Mooi vooruitzicht voor de komende dagen .succes met de tent opzetten Petra je hebt een goede opzichter bij je. Sterkte met je hand Pjotr.
  3. Sabrina Meijdam:
    3 augustus 2023
    Wat een schitterende foto's weer.... het roept bij mij de vraag op hoe het daar was in de tijd dat deze huisjes werden gebouwd....mijmer mijmer.....
  4. Jos en Nel:
    3 augustus 2023
    Prachtige foto’s!👍veel wandel plezier door een schitterende natuur!!