Tignes - Val d'Isere

8 juli 2022 - Val-d'Isère, Frankrijk

Vrijdag

11,1 km, 322 hoogtemeters, top 2275

Hoewel ik als een  blok geslapen heb, ben ik vanochtend nog steeds moe. Ik heb een paar dagen last van mijn keel en wordt nu ook verkouden. Hetzelfde geldt voor Pjotr. We gaan pas rond half negen ontbijten. Superontbijt, met alles erop en eraan. Beetje jammer als je dan geen zin in eten hebt...

Rond 10 uur vertrekken we voor de korte etappe naar Val d'Isere. De volgende etappe gaat over de col d'Iseran, qua accomodatie is daar niets, dus vandaar nu maar een klein stukje tot vlak voor de col. Komt goed uit nu we zo wankel zijn.

Het is weer stralend weer en de bergen liggen in de zon, met kleine restjes wolk eromheen. De 'klim' naar de Pas de la Tovière (2250) is een kalm wandelingetje door prachtige bloemenweiden. Ver achter ons glinstert de Mont Blanc, na vandaag kunnen we die niet meer zien. Pjotr maakt er nog maar eens een foto van.

Door weiden, die in de winter skipiste zijn, dalen we af richting Val d'isere.  Daar is een flink stuk GR5 omgebouwd tot mountainbikepad, een hinderlijk verschijnsel waar we al vaker last van hebben gehad in skigebieden. Aan MTBers valt ongetwijfeld meer te verdienen dan aan wandelaars... De GR5 is nu verbannen naar een lelijke, pas uit de helling gehakte grint- en betonweg van 4 meter breed. Die is misschien nog wel om aan te zien met een dikke laag sneeuw erop maar daar zullen we maar niet op wachten. Af en toe 'mogen' we nog een klein stukje over een bospaadje, dan is het meteen weer mooi.

Rond de middag bereiken we Val d'Isere. Het ziet er uit als een luxe skidorp en is niet eens lelijk. Het is er wel heel erg rustig. Morgen vindt de Odlo Hoge Trail plaats zien we, hopelijk niet over GR5.

We zijn onafhankelijk van elkaar tot de conclusie gekomen dat de rest van de dag doorbrengen op een simpele camping zonder schaduw niet zo'n goed idee is nu we ons niet fit voelen. In no time hebben we een fijn hotel gevonden. Aan goedkoop doen ze hier niet, dus we gaan voor goed. Het hotel ligt aan de kabelbaan die omhoog gaat naar de top van de Iseran, afhankelijk  van hoe we ons morgen voelen kunnen we 'm morgen helemaal, deels of niet pakken. Een dagje niet lopen, is geen optie: dan stort het hele planningskaartenhuis, dat loopt tot 19 juli, in elkaar.

Het hotel verzorgt geen diner en ligt een paar kilometer voorbij het dorp. We kunnen wel een elektrische step lenen als we vanavond in het dorp willen eten maar dat klinkt me te avontuurlijk. We lunchen daarom warm in het dorp en halen voor vanavond wat picknickspul bij een extreem dure Spar.

Het volgende station is de wasserette, wat fijn dat die bestaan! We zijn ernstig toe aan schoon textiel. Alle kleren, handdoeken en beddengoed gaan de machine in, wij blijven minimaal gekleed achter en maken werk van de wasserette-foto. E-readers erbij en wachten maar. Anderhalf uur later trekken we verder met goed schoongewassen spullen.

Het is nog een half uur naar het hotel, waar we vriendelijk ontvangen worden en een luxe kamer met tv en bad krijgen. De WiFi werkt helaas nauwelijks,  echte Franse WiFi dus. We zijn wel mooi op tijd voor het laatste stuk van de touretappe.

Helaas werkt de kabelbaan naar de col d'Iseran in de zomer niet. Plan B: wel naar boven lopen en de top 'scoren' en als we dan erg moe zijn naar beneden liften, de enige weg loopt langs ons volgende adres.

Het is lekker rustig hier. Vanavond vroeg naar bed!

1. Atie Monni:
    8 juli 2022
    Maar hopen dat jullie in goede conditie blijven. Oppassen voor afkoeling dus warm aankleden!.
  2. Sophie Verbong Strijbos:
    8 juli 2022
    Petra en Pjotr, beterschap en een heel goede nachtrust,weer genoten van jullie mooie reisverhaal en de schitterende foto’s..
    Hartelijke groetjes Sophie.🙋‍♀️
  3. Lyset:
    8 juli 2022
    Oh wat een pech (en toch ook geluk dat het vandaag een relatief kort stuk was). Beterschap!
  4. Marlies van den Munckhof:
    10 juli 2022
    Een rustgevende foto: jij voor de wasmachine …