Aquapendente - Bolsena

27 september 2022 - Bolsena, Italië

Dinsdag

23,9 km, 378 hoogtemeters, top 503 meter

Aquapendente bleek een wat slaperig stadje. Ondanks dat feit pretendeert het 'het Jerusalem van Europa' te zijn op basis van één basiliek die naar Jerusalems' voorbeeld gebouwd zou zijn. Die basiliek hebben we vanochtend bekeken, hij was mooi vanwege de moderne kunstwerken die er nu staan en vanwege de 10e eeuwse crypte waaronder een steen wordt bewaard met bloeddruppels van Jesus. Aan de overkant van de weg was een infopunt waar we een stempel hebben gehaald.

Gisteravond met z'n vijven gegeten. We waren moe, dus het ging er wat rustiger aan toe dan zondag.

Vanochtend ontbijt op bed: onze eigen muesli met melk, en daarna nog een cappuccino in een bar. Bij de basiliek en de stempelpost langs, zoals hierboven al beschreven en dan het dorp uit. Daar ontmoeten we twee Texaanse wandelaarsters die van Siena naar Rome lopen, Nancy en Mirea. Na een praatje lossen we ze: zij zijn het lopen nog niet echt gewend.

We lopen door akkers vanochtend. Er staan veel zwartgeblakerde zonnebloemen, ik vraag me af of die nog geoogst gaan worden. De aardappelen zijn al wel gerooid: we zien de kale velden en regelmatig ligt er een pieper op het pad. Het pad is hier en daar behoorlijk modderig, er is voortdurend slipgevaar. We halen de Duitse dames ook weer eens in, die hebben net een Italiaanse gezien die zwaar onderuit was gegaan in de modder en zijn daarom extra voorzichtig.

In San Lorenzo Nuovo, na 12 km, is de eerste bar, de route was tot nu toe ook nog geheel bankloos, dus we willen wel even zitten. M&D en Karleen zitten er ook al, de Torino vertrekt net en even later sluiten de Duitsen en de Texaansen ook aan, het begint een hele karavaan te worden. De bar heeft lekkere hapjes: Pjotr eet bonensoep en tortilla, ik tortilla en gefrituurde groenten, met een verse jus erbij.

De tweede helft van de route van vandaag is veel mooier: die loopt door bos afgewisseld met olijven en akkers, en we hebben vaak uitzicht op het enorme meer van Bolsena. In het bos staan veel Napolitaanse cyclamen, schattig al die tere roze bloempjes.

Het weer is beter dan voorspeld: veel zon en geen regen, ook al dreigt het vanmiddag wel even.

Rond 3 uur zijn we al in Bolsena en checken we in bij het chique VesConte hotel. Het is een eeuwenoud gebouw met een rijke geschiedenis.  Er hebben hier pausen en allerlei andere beroemdheden gelogeerd. In onze kamer hangen originele schilderijen en staan antieke meubelen. Hij kost normaal gesproken €300 per nacht, wij betalen gelukkig nog geen €70.

Ik voel me niet lekker, en kruip na het douchen in bed, dat lijkt momenteel de ideale place to be. Morgen niet meer hoop ik....

1. Jolanda Hoeijmakers:
    Beterschap!!
  2. Angelien:
    Beterschap!
  3. Sophie Verbong Strijbos:
    27 september 2022
    Een goede nachtrust, zodat je morgen hopelijk weer fit bent 🍀beterschap Petra.

Groetjes uit het herfstachtige Velden🙋‍♀️
  4. Atie Monni:
    27 september 2022
    De laatste loodjes wegen het zwaarst..
    Een voorspoedige dag morgen!
  5. William de Kaste:
    28 september 2022
    Die verrekte bonen... Het begint zowaar op een spirituele reis te lijken :)