Lucca - Galleno

16 september 2022 - Galleno, Italië

Vrijdag

27,3 km, 165 hoogtemeters, top 39 meter

Het was zowaar een echt avondje uit in Lucca gisteravond: aperitivo op het prachtige plein en daarna een 9 gangen menu bij een Siciliaans georiënteerd restaurant. Lekker!

Daarna lekker geslapen en vanochtend wachtte een enorm ontbijtbuffet.

De etappe is minder vandaag: alsmaar door bebouwing, van dorpje naar industrieterrein naar braakliggend land, allemaal over asfalt en/of met hondendrollen bezaaide stoepjes. De reisgids probeert er iets van te maken door elk kerkje langs de route op te blazen tot een hoogtepunt in de architectuurgeschiedenis maar geeft ook toe dat veel pelgrims deze etappe overslaan en de trein pakken. Dat verdient wel een paar aflaatpunten aftrek vind ik.

In Capannori halen we een stempel bij een museum daar. In Lucca waren gisteravond alle stempelplekken net dicht toen wij de stad in gingen. We drinken ook cappuccino in Capannori, terwijl er een buitje neerslaat. Het is zwaar bewolkt vanochtend en af en toe spettert het wat. Aan het eind van de ochtend schuilen we voor een echte bui onder de bomen, na een paar minuten, en vóór wij nat zijn, is het alweer droog. Het klaart ook op en wordt zonniger, en benauwder, we zweten ondanks de beperkte inspanning flink.

In Altopascio schuiven we aan voor een dagmenuutje: primo, secondo en contorno voor €12, prima deal. Hier eindigt officieel de etappe van vandaag, dat vonden we wat vroeg, wij lopen nog 8 km door zodat de etappe van morgen wat korter wordt. We hebben vandaag voor het eerst wat andere wandelaars gezien. Gesproken heben we nog niemand, morgen en overmorgen zitten we echter in ostello's en gaat het vast tot ontmoetingen komen.

Altopascio uit gaat over een drukke weg en een veel-succes-met-oversteken rotonde, dan komen we op rustiger en landelijker weggetjes. Tijdens een korte pauze kijk ik even naar mijn pijnlijke hiel en vind daar een blaar. Huh, hoezo?

In een bosje wordt de weg versperd door een loslopende witte poedel. We hebben meteen dezelfde associatie: dit lijkt op het konijn uit Monthy Python and the Holy Grail! Ik pijnig mijn hersens om op mijn favoriete kleur te komen, Pjotr haalt voor de zekerheid de Holy Hand Grenade uit de rugzak. De poedel vlucht echter na een kefje dapper weg: gevaar bezworen! Ja, we worden een beetje melig van het lopen door niet-erg-interessant.

Vlak voor Galleno moeten we nog een klein stukje langs een erg drukke weg, het 'voetpad' is afgeschermd met stevige roodwitte hekjes. Daarvan liggen er echter zoveel verkreukeld in de heg dat we ons er niet veiliger van gaan voelen.... Daarna volgt nog een klein en mooi stukje over een oude middeleeuwse weg, de Via Francesca.

Om 4 uur bereiken we hotel Belvedere in Galleno. Het pelgrimshuis in dit dorp is nog dicht vanwege Covid, dus vandaar. Het is een chique hotel en splinternieuw, we hebben flinke korting op de normale prijs gekregen, vast omdat ze nog naam aan het opbouwen zijn. De manager zit met tassen fruit aan de receptie, als ik opmerk dat de meloen zo lekker ruikt mag ik 'm hebben, lekkerrr.

Ik doe de was en verbaas me over hoe vies onze kleren zijn, Pjotr spant de waslijn door de kamer. Hij vindt ook een scheersetje en gaat daarmee zijn stoppels te lijf, zo kan hij glad het weekend in.

In Lucca hebben we een belangrijke routebeslissing genomen: we gaan niet richting Florence en dan verder via de Weg van Franciscus, maar volgen de Via Francigena tot Siena. Daar zijn we over ongeveer een week en kunnen we opnieuw kiezen: naar Assisi en dan naar Rome (= 4 weken vanaf Siena) of de Francigena blijven volgen (= 2 weken vanaf Siena).

1. Jacqueline:
    16 september 2022
    Leuk Lucca, wij hebben daar ook lekker gezeten op t plein. Ook fijn om te lezen dat jullie niet altijd ‘afzien’ 😝
  2. Angelien:
    16 september 2022
    Ik volg jullie verhalen trouw! Zo leuk om te lezen. Je bent een goede schrijver Petra! Geniet er nog van!
  3. Lida van der Himst:
    17 september 2022
    Veel wandelplezier op de Francigena!
    Blij dat de regen bij jullie mee viel vandaag, op naar Siena!