Finale Ligure - Savona

31 augustus 2022 - Savona, Italië

Woensdag

23,5 km, 728 hoogtemeters, top 619 meter

Na een prima ontbijt in de B&B vertrekken we tegen negenen. Vandaag gaan we de heuvels in: dat snijdt stevig af en voorkomt dat we lang langs drukke wegen en door industriegebied vóór Savona moeten lopen.

De route de heuvels in is mooi: langs kleine weggetjes en via doorsteektrapjes. We komen in mooi bos met goede paden terecht, op de oude via Julia Augusta, waar een wandelroute loopt langs (de resten van) verschillende Romeinse bruggen. Daarbij stijgen we langzaam maar gestaag. Het bos is mooi en schaduwrijk en het onweer van gisteren heeft hitte en benauwdheid verjaagd, het is prettig lopen zo. Regelmatig hebben we uitzicht op diepe dalen met kleurrijke dorpjes en in de verte de zee.

We pauzeren bij een vervallend oratorium, hier duikt de VdC weer even op. We klimmen een stukje verder over asfalt en mogen dan het bos weer in. Hier en daar bloeit hei, en er staat wilde oregano, dat ruikt lekker. De bramen zijn rijp maar smakeloos. We zien een paar piepkleine hagedisjes en wat vlinders, en we realiseren ons hoezeer we de kleuren en dieren (vogels!) van eerdere trajecten missen. Er zijn veel steekbeesten vandaag, die brengen bij ons allebei het aantal jeukende bulten op peil.

Bij een plek met uitzicht op Savona maken we het 2000 km selfie. Best ver, 2000 km... Even daarna staat zowaar een picknicktafel, daar lunchen we met focaccia.

Op de top staan windmolens, en de lange afdaling loopt over de onderhoudsweg van die giganten. Kilometers lang werken we ons over deze lelijke weg naar beneden. We hebben nu uitzicht op een dal met industrie: grote olieterminals en fabrieken, allemaal nodig om de maatschappij door te laten draaien, maar wel lelijk, goed dat we daar niet doorheen hoeven.

Pjotr heeft last van z'n heup en z'n voeten, dat maakt de laatste kilometers nog langer. Zijn schoenen zijn op, morgen gaan we op zoek naar nieuwe. Een paar kilometer voor de camping is een dorpje met bars, we nemen de tijd voor een colapauze.

Een kilometer slingeren door lelijkheid verder bereiken we een oude brug die ons over een rivierbedding naar Zinola, een buitenwijk van Savona, leidt. Daar vinden we strandcamping Vittoria, waar we vriendelijk ontvangen worden en een plekje krijgen dat voldoet voor één nacht. Waarom je hier langer zou willen staan ontgaat me: de plekjes zijn nèt groot genoeg voor een caravan met voortent en liggen zonder afscheiding strak tegen elkaar. Wel leuke muziek in het sanitairgebouw!

We installeren ons en gaan dan naar het strand. We lopen een eindje door: het campingstrand is klein en er komt een buis op uit waar we weten niet wat uitkomt. Verderop voelt het wat schoner, maar dit is duidelijk het eind van het strand. Het is 6 uur geweest en het betrekt nogal, het wordt frisjes op het strand! In de verte om de bocht ligt Genua in de zon te glanzen, daar komen we over 2 dagen aan.

1. Nellie:
    31 augustus 2022
    2000 km wat een afstand nog even doorbijten tot Rome. Jullie zien er best fris uit op de foto. Susses verder.
  2. Marjolijn Boeren:
    1 september 2022
    Topprestaties, Van harte gefeliciteerd Ga zo door!