Commanster - Ouren

29 april 2022 - Burg-Reuland, België

En het toetje was... lavacake met rode vruchten, lekker!

We maken een praatje met andere gasten die niet meer zo lekker lopen, en Pjotr ontpopt zich tot een ware Chaco-apostel.

Vr 29 april 2022

26,2 km, 479 hoogtemeters,  top 528.

Lekker hoor, een echt bed, maar ik mis de frisse lucht nu al en heb het warm vannacht. Goed uitgeslapen staan we rond 7 uur op, dat is inmiddels al uitslapen.  Fijn dat we om 7.30 ipv om 8.30 kunnen ontbijten, en hoe! Welgevuld vertrekken we rond 8.30. Het is bewolkt maar niet al te grijs en een graad of 8, jassen of hoodies hoeven dus niet aan. Erg prettig loopwerk wel, zeker in deze open heuvels.

Het eerste dorpje dat we bereiken heet Braunlauf. Dat klinkt niet te fris. Het blijkt vernoemd te zijn naar een kraakhelder beekje dat geheel ten onrechte de Braunlauf is genaamd.

Als we het dorp uitlopen gaat het asfalt over in een zandweg. Even verderop scheurt een vrachtwagen over zo'n weg, enorme stofwolken zijn het gevolg. We wachten tot die verwaaid zijn en lopen dan door.

Onder aan de weg vinden we een perfect rustplekje, met bankjes en een infoblad over de gemeentelijke herindelingen sinds de Franse revolutie.

De rust wordt wreed verstoord door maar liefst drie stofwolkende vrachtwagens. De chauffeurs maken verontschuldigende gebaren, zij kunnen er ook niets aan doen. We lachen er maar om. Vol Braunlaufstaub kuchen we verder.

De paardenbloemen slapen uit vandaag, maar als de temperatuur een paar graden stijgt openen ze zich en kleuren de weilanden geel.

Een dal verder heeft de beschaving toegeslagen en zijn de paardenbloemen uit de weilanden gemanaged, monotoon groene velden zijn het saaie gevolg. Zou degene die dat gelukt is nou echt denken dat-ie daar de wereld een stukje mooier mee heeft gemaakt?

In Burg-Reuland treffen we een paar andere NL lopers, we lunchen samen bij een Konditorei en wisselen verhalen uit.

De klim Burg-Reuland uit is voor het eerst echt steil, dat vraagt een wat andere looptechniek. Het landschap verandert: we lopen het bos in en er stromen beekjes en riviertjes. Voor het eerst zien we actieve mieren, de temperatuur is ook wat zachter vandaag.

We horen spannende vogelgeluiden en even later vliegen 2 grote, zwarte vogels onder luid gekrijs een stukje verder. De BirdNetapp stelt vast dat het raven zijn. Cool!

De laatste kilometers blijven mooi, met smalle paadjes door het groen. Veel mountainbikers hier, die moeten nog flink werken. We passeren ook de eerste echte rotswand.

Om 4 uur zijn we op de camping. Ik heb daar een trekkershut geregeld en die ziet er comfortabel uit. Er zit zelfs een ingerichte keuken in. Ik kook er rijst met brokken-van-Marjet, een curry en erwtjes. We plannen de komende dagen, die koud worden. We besluiten morgen te kamperen en in Vianden een hotel te nemen, en dat is rap geregeld via Booking.com.

Benieuwd of de aangekondigde regen inderdaad gaat vallen vannacht...

1. Nellie:
    29 april 2022
    Weer een mooi verhaal en een fijne wandeling ma.
  2. Petra:
    29 april 2022
    Heerlijk lezen dit! Genieten!
  3. Su:
    29 april 2022
    Erg leuk om jullie te volgen.
    Vergeet niet rekken en strekken en wandel ze .
  4. Nico Berghuis:
    29 april 2022
    Mooi om zo mee te leven, hoop dat de regen meevalt.