Visé - Chateau de Wegimont

25 april 2022 - Visé, België

21,6 km, 382 hoogtemeters, hoogste punt 278m

25 april 2022, dag 2

Met de rustgevende ruis van de snelweg op de achtergrond slapen we lekker in ons voorlopig laatste Echte Bed. Geheel tegen de voorspellingen in begint de dag stralend.

We ontbijten op ons dooie gemakje met eigen muesli. We hoeven vandaag maar 21 km en aan het eind van de dag gaat het miezeren, we hoeven dus niet per se vroeg op de camping te zijn. Koffie zetten doen we met de brander, gelukkig slaat de brandmelder niet aan.

Pjotr puzzelt nog een keertje op hoe de rugzakken het slimst in te pakken, met alle zakjes en pakjes lijkt dat nog het meest op Tetris.

Langs de Maas lopen we naar het zuiden. De GR5 liep niet langs het hotel, die pikken we later vandaag weer op. Al snel steken we de Maas en de snelweg over. Een smal paadje leidt ons door een prachtig bos met hellingen die compleet begroeid zijn met daslook. Het ruikt er lekker naar ui en ik pluk handenvol voor het eten vanavond. Komt het AHgroentenetje dat mee is ook gelijk van pas.

De route die Pjotr met de Locusapp heeft gemaakt is prachtig, door een hellingbos met onder ons een speels riviertje. Het is fris maar wel droog, prima weer om te lopen.

In Saive is de bakker gelukkig open. Het is de eerste bakker die we zien vandaag. We hebben  wel drie funebres gezien, waar je rouwkransen en andere rouwbenodigheden kunt kopen. Dat krijg je ervan met zo weinig bakkers...

De bakkersvrouw kan ons niet aan een tip voor een picknickplek helpen. Tot onze blijde verbazing vinden we 200 m verderop een picknicktafel bij de plaatselijke jeu de boules baan. Het is er rustig. Een robotmaaier dwaalt over een gazon en een krantjesbezorger die zo uit een Van Warmerdamfilm lijkt weggelopen draaft verschillende keren achter een buggy voorbij.

Via een als rivierbedding vermomd struikelpad klimmen we Saive uit. Een heel eind lopen we over een hoogvlakte met weids uitzicht. De zon breekt zelfs door!

Langzaam halen we een andere wandelaar in, en als het zover is maken we een praatje. Hij gaat naar dezelfde camping als wij, maar we lopen een andere route om boodschappen te doen. Als we die gedaan hebben komen we hem bij de winkel tegen: ergens overgestapt op een andere GR, er lopen er hier nogal wat. We maken kennis en lopen samen de laatste 5 km naar de camping.

Om 16.15 komen we aan op het trekkersveldje en een half uurtje zijn we ingericht. Alle regenvoorspellingen zijn inmiddels verdampt, daar zijn we blij mee!

Lekker gelopen  vandaag. Ik heb wel een blaar, de eerste sinds 1987... Met Pjotr z'n voeten gaat het goed: de sandalen werken!

1. Jolanda Hoeijmakers:
    25 april 2022
    25-04...Oeoeoe balen een blaar, maar gelukkig mooi weer en weer genoten vandaag!! Weer een mooi verslag,!!Tot de volgende keer!!
  2. Marian Claessens:
    25 april 2022
    Gisteren was de kop er al af en vandaag een het vervolg van nog vele mooie dagen. Wat een grappig en mooi geschreven verhaal Petra, alsof ik mee kan wandelen door de frisse bossen, met het riviertje beneden en de daslook langs de weg.
    Eet smakelijk en morgen weer fris op weg.
  3. Judith:
    25 april 2022
    Heerlijk Petra, blijf zo doorschrijven. Ik had eerst elke avond een verhaaltje uit het Zoutpad, maar nu heb ik jullie!
  4. Paul Jacobs:
    25 april 2022
    Prachtige verhaal, boeiend en beeldend beschreven. Ik zeg nu al; 'bundelen' en je hebt een prachtige reisgids. Foto's en routebeschrijvingen erbij en tot slot een site waar je met een inlogcode elke route kunt downloaden. Dan loop je letter en figuurlijk binnen :-)
  5. Nellie:
    26 april 2022
    Zonder veel last van de blaar fijne dag ma