Siena, rustdag

22 september 2022 - Siena, Italië

Donderdag

De planning is op een paar overnachtingen na rond, en de treinkaartjes zijn besteld. Maandag 10 oktober reizen we naar huis. We verwachten 3 oktober aan te komen in Rome en hebben dan nog 4 volle dagen om daar rond te kijken.

Tot die tijd hebben we nog 11 etappes, waarvan een paar behoorlijk pittige, te gaan door overwegend interessant gebied. We hebben fijne overnachtingsplekken gevonden, en mede daarom wel zin in de laatste loodjes.

We slapen best lekker in de bezemkast die onze kamer is. Het is er stil en donker, wat wil je nog meer. De badkamer is 2x zo groot als onze slaapkamer, dat is wel een beetje vreemd.

Vandaag bezoeken we Siena, kaartjes voor de Dom heb ik al online gekocht. Als we ze op gaan halen bij het ticket office (waarom digitale kaartjes niet kunnen kan ik niet uitleggen) komen we daar tot wederzijdse verbazing Mike en Debby weer tegen.

We dwalen een hele tijd door de prachtige Dom en de ruimtes die daar verder nog bij horen, halen een stempel in ons pelgrimspaspoort en lunchen tussen de andere toeristen.

Na de lunch gaan we uitbuiken op het grote plein, waar veel mensen in de zon op de grond zitten. Ik ga lekker tegen Pjotr aan liggen maar wordt al snel tot de orde geroepen door een agent: only sitting! Liggen verboden! Oké, zitten dan maar en aan de slag met de planning van de laatste etappes. We hebben nu tot Rome alles rond, in Rome staat de vraag voor accomodatie nog open, daar kon het nog wel eens ingewikkeld/duur worden.

Op naar het museum dat bij de Dom hoort en waar je omhoog kunt naar een spectaculair uitzichtpunt op de muren van de nooit afgebouwde Dom. Daar staat een lange rij, achter aansluiten maar. Het blijkt het wachten waard: het uitzicht boven is prachtig.

Het is inmiddels bijna 6 uur en we zijn wel weer uitgestad. Nog een keertje uit eten hoeft niet na vanmiddag. We gaan voor een aperitivo en krijgen daar zoveel hapjes bij dat het eetvraagstuk meteen is opgelost. We leren dat campari-spritz lekkerder is dan aperol-spritz (want met meer pit, lekker bitter).

Vanavond met een boek op de bank/in bed, morgen weer lekker lopen. Dit was de laatste rustdag tot Rome!

1. Aura:
    22 september 2022
    Genoten van jullie verslaglegging van deze prachtige reis. De laatste dagen lees ik vaker over huis en thuis. Dat begrijp ik goed. Dank dat jullie ons meenamen op reis. Geniet nog even van de laatste dagen en het einddoel Roma. En van elkaar. Kom veilig thuis. Hartelijke groet, Aura
  2. Atie Monni:
    23 september 2022
    Mooie foto's weer. Het einddoel in zicht, dat de moeite (...! ) waard is.
  3. Atie Monni:
    23 september 2022
    Maar zoals wel eens gezegd wordt; niet het einddoel is belangrijk maar de weg ernaar toe
  4. Marlies van den Munckhof:
    25 september 2022
    Het gaat ineens snel, thuis komt steeds dichterbij!
    Geniet van de laatste kilometers naar Rome!